Audi zal op het volgende salon van Detroit dus een versie op waterstof voorstellen van zijn volledig elektrische conceptcar, de e-Tron Quattro. Deze conceptcar werd onthuld op het jongste salon van Frankfurt (2015) en zal leiden tot de Q6, een volledig elektrische SUV die gepland is voor 2018. Volgens verschillende bronnen uit de omgeving van de constructeur zou deze Q6 h-Tron gebruik maken van dezelfde modulaire architectuur als de conceptcar e-Tron Quattro, waarvan de batterijen zeer laag in structuur werden geïntegreerd. Hier zouden de batterijen dan vervangen worden door een brandstofcel.
Bevestiging of toch bijna
Een woordvoerder van Audi heeft deze presentatie min of meer bevestigd door te verklaren dat “een conceptcar met een nieuwe aandrijftechnologie” wel degelijk voorzien is voor Detroit in 2016. Eerder vernamen we al dat Audi de naam “h-Tron” heeft laten registreren, en dat geeft ons toch behoorlijk wat indicaties over juistheid van de zaak. De Duitse constructeur staat immers al heel ver met deze technologie, zoals we al konden afleiden uit de conceptcar A7 h-Tron, die in november onthuld werd. Audi heeft trouwens grote ambities met waterstof, want de constructeur stelde een paar maanden geleden een volledig systeem voor waarbij waterstof geproduceerd kon worden op basis van windmolens.
Gelijkaardig
We verwachten dat het design van de Q6 h-Tron sterk zal lijken op dat van de Q6 e-Tron. Die laatste zal vanaf 2018 verkocht worden als een rivaal van de Tesla Model X en zou om en bij de 80.000 euro kosten. Het zou dus kunnen dat hij binnen het Q6-gamma het gezelschap krijgt van een h-Tron-versie, uiteraard nog altijd naast de varianten met traditionele verbrandingsmotoren. Het zou voor Audi in ieder geval een manier zijn om te concurreren met de Hyundai ix35 Fuel Cell, de Toyota Mirai en de Honda Clarity.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!