Gordon Murray, een ingenieur van Zuid-Afrikaanse oorsprong, heeft de sportwagenwereld achter zich gelaten om zich op de ontwikkeling van een stadsauto te concentreren. In Oxford toonde hij zijn T.25 voor het eerst aan het grote publiek op een beurs rond ecologie. De 2,4 meter korte, 1,3 meter smalle en 1,6 meter hoge T.25 kan zich overal doorheen wurmen in de stad en maakt rechtsomkeer op een zakdoek. Bovendien biedt hij met standaard ABS, ESP en trekkrachtcontrole een uitgebreide waaier aan veiligheidssystemen.
Het clevere van het autootje schuilt vooral in zijn moduleerbaarheid. Om drie passagiers te kunnen vervoeren, zit de bestuurder centraal voorin (zodat de auto ineens ook geschikt is voor zowel links- als rechtsgestuurde markten), met achter hem twee passagiers of bagage. Afhakelijk van hoe de (in slechts 20 seconden wegklapbare) stoelen zijn opgesteld, varieert de nuttige laadruimte van 160 tot 720 liter (+ 30 liter aan bergvakjes).
Bovendien is de T.25 licht (575 kilo), zodat voor de aandrijving een kleine, geheel aluminium driecilinder van 660 cc met 52 pk en 57 Nm volstaat. Hij is gekoppeld aan een gerobotiseerde vijfbak en stuwt het karretje naar een (elektronisch begrensde) top van 145 km/h. De 'spurt' naar 100 km/h verloopt niet echt bliksemsnel: 16,2 seconden. Maar met een normverbruik van 3,83 l/100 km is hij wel zuinig (CO2-uitstoot van 86 g/km). Gordon Murray dacht ook verder dan alleen de ecologische voetafdruk bij het gebruik, want de T.25 is erg eenvoudig recycleerbaar. Later volgt een elektrische variant, de T.27.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!