Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Hyundai Initium Concept: opvolger van de Nexo

Geschreven door Frédéric Kevers op 04-11-2024

Met de Initium Concept wil Hyundai vooral aangeven dat het de piste van de waterstof- en de brandstofceltechnologie nog lang niet verlaten heeft. Kijken we hier dan naar de opvolger van de Nexo?

'Schone' energie is de essentie van de mobiliteit van morgen. En daar hoort, dixit Hyundai, dus ook waterstof bij. De Initium concept symboliseert dit 'begin' naar een duurzamere toekomst en belichaamt 27 jaar onderzoek en innovatie op het gebied van brandstofceltechnologie.

Tot wat het dan precies leidt kan je gaan ontdekken op zowel op de Los Angeles Motor Show als op Auto Guangzhou, twee salons waar Hyundai zijn concept én zijn nieuwe stylingtaal 'Art of Steel' (want met dat design wordt de Initium gezegend) voor zal stellen. Een nieuwe stijl die tot uiting komt in unieke elementen zoals de '+'-afbeelding in de bumper en de krachtige lijnen die de auto een robuuste, moderne SUV-esthetiek geven. 

Lees ook - Hyundai en de Skoda-groep gaan samenwerken aan... mobiliteit op waterstof

2024 Hyundai Initium Concept - FCEV Hydrogen

Technische specificaties, comfort en assistentiesystemen van het concept

De Hyundai Initium komt met drie prioriteiten: een grotere actieradius, meer comfort en geavanceerde veiligheidstechnologieën. Met zijn grote waterstoftanks kan het voertuig meer dan 650 km afleggen tussen twee tankbeurten. Aërodynamische wielen en banden met lage weerstand verminderen de luchtweerstand moeten daarbij helpen het verbruik van de 150 kW sterke elektromotor zoveel mogelijk te drukken. 

Lees ook - onze Detailtest van de Hyundai Nexo

Binnenin vind je een ruim, modulair interieur. De royale rugleuning van de stoelen op de tweede rij moeten daarbij garant staan voor het nodige comfort, terwijl de brede deuropening ervoor moet zorgen dat je ook makkelijk tot aan die fauteuils geraakt. 

Ook het infotainment is state of the art. Zo is het ding uitgerust met een routeplanner specifiek ontwikkeld voor FCEV's. De software zou oplaadstations tijdens de reis moeten lokaliseren en de beschikbaarheid ervan in realtime kunnen controleren. De Initium Concept beschikt eveneens over V2L-functionaliteit (Vehicle-to-Load), waardoor je - gestel dat je toch ergens strandt - wel nog je telefoon of computer geladen kan houden.

Door de combinatie van technische innovatie en geavanceerd design luidt het concept volgens Hyundai een nieuw tijdperk in voor waterstofvoertuigen. Waarbij de Koreanen uiteraard hopen hun rol als pionier te kunnen consolideren. Afwachten dus wat het zal geven als het Initium-concept in de eerste helft van 2025 ook effectief op de markt komt.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten