Hyundai gaat zelfrijdende Ioniq-concepts testen in stedelijke omgevingen in Zuid-Korea. De constructeur koos voor voertuigen met verborgen uitrustingen. Dus zonder camera's en radars op het dak zoals bij een Google Car: alles werd geïntegreerd en is zelfs verborgen. Zo werd de auto uitgerust met een lidar in de voorbumper. Daarmee wordt de positie van andere voertuigen en voorwerpen in de nabijheid gedetecteerd. De berline maakt evenwel gebruik van andere technologieën om zijn snelheid aan te passen en een route te volgen zonder menselijke tussenkomst.
Arsenaal
Bovenop zijn lidar maakt het studiemodel gebruik van een botswaarschuwingsradar, alsook van drie camera's die achter de voorruit geplaatst werden. Daarmee kan de relatieve positie van andere gebruikers en hun snelheid gedetecteerd worden. De Ioniq kan eveneens rekenen op een gps-antenne en kaartgegevens in hoge resolutie via Hyundai MnSoft. Bovendien zorgt een dodehoekradar dat er veilig van strook veranderd kan worden. Deze technologieën vullen de al aanwezige rijhulpsystemen op de productie-Ioniq aan en zullen gaan samenwerken.
In Korea en Las Vegas
In de straten van Zuid-Korea worden tests uitgevoerd met drie zelfrijdende Ioniqs, onder het alziende oog van het Hyundai Motor Research & Development van Namyang. De constructeur zal eveneens twee zelfrijdende Ioniqs voorstellen op de technologiebeurs CES in Las Vegas in januari 2017. Vervolgens zullen ook daar tests uitgevoerd worden. Hyundai wil in ieder geval een volledige ontwikkelingsstrategie opzetten alvorens een zelfrijdende auto op de markt te brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!