Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Land Rover ERAD

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-07-2008

ERAD is de naam die Land Rover heeft gekozen voor zijn eerste hybride dieselaandrijving, die op dit moment wordt getest op de openbare weg.

Op 23 juli onthult Land Rover de eerste resultaten van zijn onderzoekswerk op het vlak van duurzame ontwikkeling, dat de naam e_terrain kreeg. Het meest opvallende van alle research is het ERAD (Electric Rear Axle Drive), dat wordt gecombineerd met andere technologie zoals CISG (Crank Integrated Starter Generator) en met een lithium-ionbatterij van de jongste generatie, die erg licht is. Het doel is om een hybride auto te ontwikkelen die volledig elektrisch kan rijden of samen met een verbrandingsmotor en die nog steeds vierwielaangedreven is om de nodige terreincapaciteiten te bewaren. Een Haldex-koppeling kan het koppel van beide motoren of van één van de twee naar wens over de vier wielen verdelen.

Het ERAD is op de achteras gemonteerd maar kan het vermogen dus net zo goed naar de voorwielen sturen via de aandrijvingsas om de auto geheel uitstootvrij op de vier wielen te kunnen aandrijven. De 300 Volt sterke elektromotor zonder borstels levert een permanent vermogen van 25 kW (35 kW in piekmomenten) en een koppel van 200 Nm. Hij drijft de achterwielen rechtstreeks aan via een reductiebak met rechte tandwielen in een verhouding 8 : 1 en een epicycloïdaal differentieel. De Haldex-koppeling die is geïntegreerd in de ERAD-module kan de dieselmotor van de achteras loskoppelen zodat die enkel de voorwielen aandrijft, maar kan ook het koppel van de elektromotor naar beide assen sturen. Dat neemt niet weg dat deze prototypes nog steeds echte terreinwagens zijn. Zo hebben ze een aangepaste versie van het Terrain Response met vijf programma's: Eco, Dynamic, Gras/Kiezels/Sneeuw, Modder en Sporen en ten slotte Zand.

Een andere interessante technologie is de startmotor die rechtstreeks tegen de krukas is aangebouwd (CISG). Hij is gekoppeld aan de 2.2 D van de Freelander 2. Het CISG-systeem is een elektrische eenheid die is geïntegreerd in een overbrenging met dubbele koppeling. Hij geeft een extra zetje door bij het wegrijden en het hernemen een dosis extra koppel te geven. Natuurlijk wordt de vertragingsenergie gerecupereerd om de speciale batterij van de auto te herladen. Die is van het type Lithium-Ion-Nano-Titanaat en is opvallend licht (32 kilo). Het specifieke vermogen (verhouding motorgewicht-vermogen) bedraagt 2.500 Wh per kilo. Om energie te besparen is het stuur elektrohydraulisch, zodat enkel druk op het circuit wordt gezet wanneer het nodig is.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten