Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Mazda Kazamai

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-08-2008

De compacte, lichte en gestroomlijnde Kazamai is een concept-car van Mazda die wordt aangedreven door een nieuwe, direct ingespoten tweeliter.

Luchtwervelingen, dat is de vertaling van het Japanse woord Kazamai (かざまい). Zijn stijl is een evolutie van het prototype Nagare, met als basisidee dat het ontwerp is bepaald door de luchtstroming. Daardoor blinkt deze SUV trouwens ook uit op het vlak van aerodynamica. De auto is nauwelijks groter dan de Mazda 3: 1.930 millimeter breed en 4.520 millimeter lang. Zijn relatief beperkte hoogte van 1,5 meter geeft hem trouwens een nog dynamischer uiterlijk. Toch is het een echte cross-over. Dankzij een moderne, rechtstreeks ingespoten tweeliter en een relatief laag gewicht is het verbruik zo'n 30 procent lager dan op een vergelijkbare, conventionelere SUV.

De inspiratie voor deze zoveelste concept-car van Mazda komt van de wervelwind. Hij is in elk geval erg gestroomlijnd dankzij de vlakke bodem, een diffusor achteraan, een lage daklijn, zo klein mogelijke luchtinlaten en de erg vloeiende lijnen van het koetswerk en de achterlichten. Het ontwerp krijgt de nodige dynamiek dankzij de 22-duimvelgen en het opvallende radiatorrooster.

Mazda's ingenieurs hebben hard gewerkt om het gewicht te reduceren. Zo zijn de motorkap, de ophanging en het motorblok grotendeels uit aluminium gemaakt. Bovendien zijn de koetswerkpanelen, de vleugels en de motorafdekplaat van plastiek gemaakt. De aandrijving komt van een geheel nieuwe 2.0-benzinemotor met directe injectie, die op dit moment door de motoringenieurs wordt fijngeslepen. De krachtbron doet een beroep op Mazda's DISI-technologie (Direct Injection Spark Ignition of directe injectie met ontbranding gestuurd door bougie) die we al kennen uit de 2.3-turbo die de CX-7 en de MPS-versies van de Mazda 3 en 6 aandrijft.

Aan de motor werd nieuwe technologie toegevoegd om het energieverlies te reduceren en de thermische efficiëntie te vergroten. Om de uitstoot van schadelijke stoffen nog beter onder controle te houden, is een nieuw soort katalysator gemonteerd. Toch blijft dit een echte SUV, met vierwielaandrijving dus. De overbrenging gebeurt via een extra lichte handgeschakelde zesbak.

Ten slotte is de Kazamai nog uitgerust met een systeem dat het welzijn van zowel de mensen in als die buiten de auto in de gaten houdt. Indien ergens een noodgeval zou ontstaan, brengt de auto de bestuurder daar onmiddellijk van op de hoogte. Met het prototype wil Mazda vooral duidelijk maken dat het hard werkt aan auto's die milieuvriendelijk zijn en toch het rijplezier vrijwaren.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten