Mercedes wil zich opwerpen als een pionier op het vlak van de verbonden auto. Deze digitale omwenteling van de automobiel concretiseert zich in de technologie aan boord van de Concept IAA die is gebouwd ter gelegenheid van het autosalon van Frankfurt (17-27 september). Maar de auto toont in de eerste plaats een variabele stroomlijn. Vanaf 80 km/h schuiven achteraan 8 segmenten uit de auto om hem langer te maken en hem zo beter door de lucht te laten klieven.
39 centimeter
De CIAA is 5.040 millimeter lang wanneer hij stilstaat. In zijn meer gestroomlijnde modus groeit hij echter tot 5.430 millimeter, wat 39 centimeter meer is, dankzij beweeglijke koetswerkelementen op de achterkant van het koetswerk. Ook andere zones van de auto veranderen, want uit de voorbumper komen kleine vleugeltjes. Verder sluiten de actieve velgen zich en klapt de lamel in de voorbumper naar achteren om de luchtstroom onder te auto te optimaliseren. Gevolg: een Cx van 0,19. De hele transformatie gebeurt automatisch bij 80 km/h, of na een druk op een knop.
Digitaal
De ontwikkeling van de CIAA werd versneld door intens gebruik van informatica en de verbetering van de algoritmes. Via 3D-digitalisering en dynamische modellen kon het hele project in minder dan één jaar worden afgerond. Miljoenen rekenuren op de computer maakten het mogelijk om de stroomlijn virtueel te simuleren. Zo konden liefst 300 varianten worden getest voor de eindbeslissing werd genomen.
Auto 4.0
De CIAA is uitgerust met Car-to-X-technologie om met andere auto’s te kunnen communiceren of met de infrastructuur. Op die manier staat hij aan de top op het vlak van ongevalpreventie en autonoom rijden. Ook in het interieur is technologie alomtegenwoordig. Volgens Mercedes geeft dit decor een zicht op wat we mogen verwachten in toekomstige seriemodellen, vooral dan op het vlak van aanraakschermen en knoppen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!