Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Mercedes EQA: BMW i3 en VW I.D. in het vizier

Geschreven door David Leclercq op 12-09-2017

Mercedes heeft zijn visie onthuld op een toekomstige compacte elektrische berline. Het model zou binnenkort de strijd aanbinden met de BMW i3 en de toekomstige Volkswagen I.D.

De concept EQA is een compacte auto met hatchback-koetswerk en draagt het EQ-logo dat op alle toekomstige elektrische modellen van Mercedes zal kleven. De EQA vormt het instapmodel op dit gamma en zou in 2020 op de markt komen om te concurreren met de BMW i3 en de Volkswagen I.D. Hij is even groot als een VW Golf met zijn lengte van 4,28 meter, zijn breedte van 1,81 meter en zijn hoogte van 1,42 meter. Ter vergelijking: hij is 1,4 centimeter korter dan de huidige A-Klasse, maar wel 3 centimeter breder en 6 millimeter lager. Als gevolg van het elektrische platform is de wielbasis 3 centimeter langer, met 2,73 centimeter. In Frankfurt staat de auto weliswaar te blinken in een driedeurskoetswerk, maar verschillende bronnen fluisteren nu al dat er later een vijfdeursvariant met 5 zitplaatsen in productie gaat.

Nieuw platform

Dieter Zetsche, de CEO van Mercedes, geeft aan dat het grote nieuws van de EQA hem in zijn nieuwe platform zit dat specifiek voor elektrische auto’s is ontwikkeld. Dit EVA-platform gaat nog dienen onder andere modellen van hetzelfde slag. Het is trouwens ontwikkeld om zowel voor-, achter- als vierwielaandrijving te kunnen aanbieden en kan één of twee elektromotoren plaats geven. Bijzondere details zijn de perfect vlakke laadvloer (een beetje zoals in het onlangs voorgestelde platform van Williams) en het elektrische circuit dat een spanning van 800 Volt aankan.

400 kilometer

Mercedes kondigt een theoretisch rijbereik aan van ongeveer 400 kilometer, wat neer zou moeten komen op 200 à 250 realistische kilometers. De aandrijfgroep wordt nog ontwikkeld en lijkt sterk op die van de EQC (SUV). Hier bestaat hij uit twee motoren, een in de neus en de andere in de achteras. Het geheel ontwikkelt 271 pk en 500 Nm, genoeg om in 5 seconden van 0 naar 100 km/h op te trekken. De batterij is van het lithium-iontype en kan 60 kWh aan stroom opslaan via ofwel een traditionele kabel, ofwel inductie. Op 10 minuten zou hij 100 kilometer rijbereik kunnen ‘tanken’. Dat lijkt wel erg optimistisch, want alle andere inductieve laders werden tot op heden vooral gekenmerkt door hun erg lage laadsnelheid door de grote verliezen.

Panamericana-radiatorrooster op aanvraag

Bijzonder aan de EQA Concept is zijn radiatorrooster dat sterk is geïnspireerd op dat van AMG (Panamericana) en dat van kleur kan veranderen in functie van de gekozen rijmodus. Daarmee zijn voetgangers dus op de hoogte van de bedoelingen of het humeur van de bestuurder… Over de EQA zei Zetsche: “ons elektrisch initiatief komt op stoom: tegen 2022 brengt Mercedes meer dan 10 zuiver elektrische modellen op de markt. De EQA bewijst dat we het ernstig menen met de introductie van elektromobiliteit in ons aanbod”.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten