Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Mercedes F800 Style

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-02-2010

De conceptcar Mercedes F800 Style is een manusje-van-alles. Allereerst omdat hij een luxeberline is en verder omdat hij zowel met een plug-in hybride systeem als met een brandstofcel kan worden uitgerust.

De Mercedes F800 Style, die voorgesteld wordt op het salon van Genève, is een studiemodel gericht op de elektrische aandrijving. Zijn platform is zo ontworpen dat het kan functioneren met een herlaadbare hybridemodule (plug-in) of een brandstofcel. In hybride plug-inversie kan de berline 30 kilometer rijden in puur elektrische modus, waarna de benzinemotor met 300 pk bijspringt. Hij kan altijd rekenen op de hulp van de elektromotor van 80 kW (109 pk), waardoor hij minder dan 3 l/100 km verstookt. Het maximale rijbereik bedraagt ongeveer 700 kilometer. De topsnelheid bedraagt 250 km/h met de verbrandingsmotor en 120 km/h in zuiver elektrische modus.

Als hij daarentegen is uitgerust met elektrische aandrijving met brandstofcel, beschikt de F800 over een rijbereik van 600 kilometer. De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 290 Nm. Zijn topsnelheid is begrensd op 180 km/h. Het waterstofverbruik bedraagt zo'n 0,9 l/100 km. Uiteindelijk stoot hij enkel waterdamp uit. Mercedes experimenteert in bepaalde streken trouwens al langer met B-Klasses met een brandstofcel.

Het koetswerk kreeg het design van een luxeberline uit de toekomst. De Mercedes F800 Style geeft toegang tot de achterste zitplaatsen via schuifdeuren. De ruime vijfzitter (4.738 millimeter lengte en 1.938 millimeter breedte met een wielbasis van 2.924 millimeter) is ook een bundeling van nieuwe technologie. Voorin kijken de bestuurder en zijn passagier op een bedieningsinterface met de naam HMI (Human-Machine Interface). Een camera filmt de hand op het bedieningspaneel dat op de centrale console is geïnstalleerd. Deze afbeelding wordt vervolgens geprojecteerd op het controlescherm zodat de functies kunnen geraadpleegd worden zoals bij een touchscreen zonder daadwerkelijk het scherm aan te raken. Zo worden niet enkel vingersporen vermeden, maar kunnen sommige handbewegingen rechtstreeks leiden naar een of andere functie.

Deze conceptcar bevat ook een rijhulpsysteem voor in de file. Het Distronic Plus Traffic Jam is een evolutie van de actieve snelheidsregelaar. Hiermee is de wagen in staat het verkeer en het ritme van de file te volgen, zonder van rijstrook te veranderen, afhankelijk van de wegmarkering en de auto's voor hem. Tot 40 km/h moet de chauffeur enkel zitten en zijn stuur vasthouden, ondertussen neemt de F800 Style het versnellen, remmen en het afdraaien voor zijn rekening. Eens de 40 km/h gepasseerd is, gaat het systeem zich geleidelijk aan steeds minder bemoeien. Dat gebeurt ook wanneer een stuurbeweging waargenomen wordt.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten