Het prototype Vision GLK Bluetec Hybrid dat in Genève wordt voorgesteld, koppelt een 2.2-viercilinderdiesel met common rail aan een elektromotor. Samen ontwikkelen beide krachtbronnen 224 pk en 560 Nm. Een hele batterij aan systemen moet het verbruik helpen drukken, zoals bijvoorbeeld een Stop&Startsysteem en remenergierecuperatie. De elektromotor van de GLK zit tussen de motor en de automatische versnellingsbak. Mercedes spreekt in zijn communiqué echter niet van een aandrijving door alleen de elektrische krachtbron, die er dus enkel is om de dieselmotor een extra zetje te geven.
Uiteraard voldoet deze SUV aan de toekomstige Euro 6-normen. Met een gemiddeld normverbruik van 5,9 l/100 km betekent dit dat de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 147 g/km. Dat is een mooi resultaat gezien de afmetingen van de auto, maar ook in de context van zijn prestatieniveau. Het prototype zou namelijk naar 100 km/h kunnen spurten in 7,3 seconden en moet een topsnelheid halen van 215 km/h.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!