Eigenlijk kan je niet van dé Mercedes C 111 spreken, want het ging om een reeks experimentele voertuigen die Stuttgart van 1969 tot 1979 gebruikte als rijdend laboratorium. De Mercedes C 111 werd gebruikt om nieuwe materialen te testen (zoals GFRP: met glasvezel versterkt kunststof), om de aerodynamica te optimaliseren en om verschillende aandrijftechnologieën te ontwikkelen (wankelmotoren, diesels en turbocompressoren).
LEES OOK Porsche Mission X lonkt naar serieproductie
De Mercedes C 111 begon dan wel als een prototype dat pionierde met digitale ontwikkelingstechnieken, maar groeide snel uit tot een designincoon. Het futuristische koetswerk van deze supersportwagen combineerde de toen bijzonder populaire wigvorm met de onvermijdelijke Gullwing-deuren. De oranje Weissherbst-koetswerktint zorgde voor de finishing touch.
Mercedes Vision One-Eleven
Die Mercedes C 111 maakt nu een comeback als de Vision One-Eleven. Geen wankelmotor noch turbodieselkrachtbron meer, anno 2023 kiest Das Haus uiteraard voor een elektrisch aandrijfgeheel. Naar de specificaties hebben we het raden, want geen woord over het systeemvermogen, het maximumkoppel, de prestaties, de capaciteit van de accu's of het rijbereik.
LEES OOK Mercedes Vision AMG toont elektrische toekomstplannen
Wel dat de Mercedes Vision One-Eleven over een "baanbrekende aandrijftechnologie" beschikt met axiale fluxmotoren die een "autosportachtig vermogen" leveren. De moderne Mercedes C 111 komt bovendien met een "vloeistofgekoelde cilindrische celaccu" met een op de "Formule 1 geïnspireerde celchemie" waarmee een "breed prestatiespectrum" bereikt wordt. Klinkt interessant, maar we wachten op wat meer uitleg.
Loungy F1-cockpit
Zo kort Mercedes communiceert over het elektrische aandrijfgeheel van de Vision One-Eleven, zo uitvoerig wordt het design van de slechts 1.170 mm hoge supersportwagen besproken. We onthouden dat ook de hedendaagse C 111 een bijzonder aerodynamisch koetswerkdesign draagt, over vleugeldeuren beschikt en een oranje laktint draagt. Het grootste verschil met de vroegere Mercedes C 111 zijn de lichtblokken in 3D-pixellook.
De cockpit van de Mercedes Vision One-Eleven heeft twee functies: je hebt een F1-achtige attackmodus voor het betere stuurwerk en je hebt een loungemodus voor gezapige ritjes naar de bomma, waarbij de hedendaagse C 111-interpretatie autonoom door het verkeer laveeert. En natuurlijk kon een nieuwe interpretatie van het Mbux Hyperscreen niet onbreken - dat je hier kan gebruiken met de "Magic Leap 2 augmented reality-headset".
Ah ja. De Mercedes Vision One-Eleven komt met een gelimiteerde lifestylecollectie die Limited Edition 1 of 111 wordt genoemd en bestaat onder meer uit een reistas, een zonnebril en een smartphonehoesje... De prioriteiten liggen iets anders dan 50 jaar geleden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!