De Mini-stand op de IAA krijgt een beetje de allures van een pitlane met de John Cooper Works GP Concept. Dit spectaculaire prototype pakt volop uit met stroomlijnhulpmiddelen om zijn spieren te tonen. De exacte kracht van die spieren kennen we echter nog niet, want Mini wil nog geen details loslaten over het verlaagde chassis, de motor of het vermogen. Alles zit hem in de look en de schijn, met vooral grote luchtinlaten, een fikse spoiler en 19-duimvelgen.
0059
Het interieur is typisch dat van een racewagen, met een rolkooi, kuipstoelen en vierpuntsgordels in een naakte cockpit. Dit sportieve DNA moet ons wijzen op de derde overwinning (een revanche) van Mini tijdens de rally van Monte Carlo. Dat was 50 jaar geleden, in 1967. Het – discreet aangebrachte – cijfer 0059 op de voorvleugels verwijst trouwens naar de geboorte van de Mini Classic. En net zoals de elektrische conceptcar die tegelijk wordt voorgesteld op het salon van Frankfurt heeft de JCW GP achterlichten die verwijzen naar de Britse ‘Union Jack’.
Productie of niet?
De vraag is onvermijdelijk: komt er een productieversie van deze Mini John Cooper Works GP? Er was al eens een Mini JCW GP in de tot 2.000 exemplaren beperkte Mini John Cooper Works GP uit 2012 en de Mini Cooper S with John Cooper Works GP Kit uit 2006. Het communiqué verwijst expliciet naar die twee, dus dat laat toch hopen dat er binnenkort een ongetwijfeld iets bravere productieversie komt van dit prototype.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!