Nissan wil zijn sportieve Z-logo nieuw leven inblazen met een cross-over, die op zijn zachtst gezegd een speciale lijn heeft en, zo hopen we toch, gespierde motoren krijgt. Het koetswerk is ontworpen door het designteam van de constructeur in Paddington, terwijl het interieur in Tokio is bedacht.
Een idee
Op dit moment is het concept van een cross-over met Z-logo gewoon een idee, maar Nissan wil met dit prototype wel naar de meningen van de salonbezoekers in Frankfurt peilen. De constructeur wil namelijk een nieuw productgamma ontwikkelen dat beter dagelijks bruikbaar is dan de huidige 370Z.
Koersfiets
De Gripz haalt zijn inspiratie bij twee bronnen: de rallywagen Datsun 240Z, die de East African Safari Rally won in 1971, en... koersfietsen, zoals ze door zovelen worden gebruikt voor weekenduitstapjes. De naam Gripz is niet uit de lucht komen vallen, want de ‘z’ op het einde verwijst naar de legendarische lijn van sportwagens van de constructeur. De Gripz is met zijn lengte van 4,10 meter nog korter dan een Juke, terwijl zijn dak 6,5 centimeter dichter bij de grond ligt dan de kleine cross-over. Ook de wielbasis is met een vijftal centimeter ingekort.
Uiteraard hybride
De conceptcar wordt aangedreven door een herwerkte versie van Nissans eigen hybride systeem (PureDrive). Dat bestaat uit een benzinemotor, die hier dienst doet als rijbereikuitbreider, terwijl de vier wielen permanent worden aangedreven door één enkele elektromotor. Als Nissan zou beslissen om tot serieproductie over te gaan, dan weten we al dat binnen de groep het platform CMF A-B geschikt is. Hij zou dan waarschijnlijk een beroep doen op een turbobenzinemotor die zijn koppel zou doorgeven aan de voorwielen of aan de vier wielen.
Technologisch sfeertje
Het interieur is bewust ‘industrieel’ getekend, want de Japanse designers wilden de sfeer van de racefietsen imiteren. Dat is ook waarom het stuur de vorm van een fietswiel kreeg en waarom de materialen aan boord behoorlijk ‘bruut’ zijn, met veel koolstofvezel, metaal en geborstelde metalen. De Gripz heeft een 2+2-stoelopstelling, wat betekent dat er op de achterbank niet veel plaats is. Nissans productplanner Philippe Klein verklaarde over de Gripz dat “dit prototype een manier is om de diverse markttendensen te verkennen. We hebben al heel wat troeven in onze portefeuille met onze cross-overs en onze dekking van heel wat segmenten. Maar we blijven klanten zien die op zoek zijn naar een dynamische sportwagen. Met deze conceptcar verkennen we de ideale combinatie van deze diverse verlangens”. De huidige 370Z krijgt niet onmiddellijk een opvolger, aangezien de vraag naar dit model laag is. Daarom is er ook geen haast om een 390 of 400Z als opvolger te ontwikkelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!