Voor het geluid van de Fractal heeft Peugeot een beroep gedaan op Amon Tobin, een Braziliaans dj/geluidsdesigner die werkt in Montreal. Zijn werk zal te horen zijn op het salon van Frankfurt (van 19 tot 27 september). De geluidsidentiteit van deze conceptcar komt tot stand dankzij uitrusting die ontworpen werd door de Franse hifispecialist Focal. Het gaat om een 9.1.2.-systeem met 13 luidsprekers en ingebouwde subwoofers in de rugleuning van elke stoel.
Binnen en buiten
De geluiden die in 9.1 geproduceerd worden door de Fractal, zijn effecten die gekenmerkt worden door een “spatialisatie en een dynamisering” van het geluid, dixit het merk met de leeuw. Het concert begint zodra de deuren geopend worden. Dat gebeurt met een geconnecteerd horloge. Zodra dit elektrische voertuig rijdt, verspreidt het dus “artificiële” geluiden van de hand van Amon Tobin, en dit afhankelijk van de versnelling, de vertraging of de rijsnelheid.
Op basis van het geluid
Bepaalde functies hebben ook recht op hun eigen gimmick: knipperlichten, waarschuwingslichten, contact, het inschakelen van de lichten, enzovoort. En de stem van de navigatie geeft de indruk dichter bij de bestuurder te komen naarmate deze de richtingsverandering nadert. Bovendien zal de stem gericht zijn op de richting die gevolgd moet worden bij de splitsing. We kijken er in ieder geval naar uit om deze Peugeot Fractal te horen.
Dubbel elektrisch
Deze stadscoupé wordt aangedreven door twee elektromotoren van 102 pk (75 kW), de ene op de voor- en de andere op de achteras. De batterij van 40 kWh garandeert de Peugeot Fractal een theoretisch rijbereik van 450 kilometer. De voorste motor is vooral bedoeld voor snelheden boven de 100 km/h, een snelheid die vanuit stilstand wordt bereikt in 6,8 seconden.
Vierwielsturing
De Fractal is uitgerust met een elektrische stuurinrichting voor de vier wielen. Op slecht wegdek, vluchtheuvels en stoepranden kan de pneumatische vering, die automatisch of door de bestuurder geregeld wordt, de bodemvrijheid doen variëren van 7 tot 11 centimeter. Ten slotte is er een head-updisplay, gecombineerd met een digitaal scherm met holografische weergave bestaande uit een blad polycarbonaat in een helling van 45 graden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!