De Renault 4, alias 4L, heeft zijn stempel gedrukt op de geschiedenis van de Franse constructeur. Als geduchte concurrent van de Citroën 2PK was de 4L een echte allesdoener. Hij was populair als bestelwagen én als stadsauto, zowel in stedelijke omgevingen als op het platteland. Tussen 1961 en 1992 werden iets meer dan 8 miljoen exemplaren geproduceerd. Een carrière van dik dertig jaar die iets meer dan drie decennia later een doorstart kan maken. Want in 2025 maakt de Renault 4 een comeback als een compacte SUV met een 100% elektrische aandrijving.
In afwachting van de productieversie toont de Franse constructeur deze Renault 4Ever Trophy op de 2022 Mondial de l'Automobile in Parijs. De naam van deze conceptcar verwijst naar de 4L Trophy. Deze jaarlijkse rally voor het goede doel vindt volgend jaar al voor de 26e keer plaats, van 16 tot en met 26 februari 2023, met als startpunt het Franse Biarritz en als bestemming Marrakech. Het evenement is gereserveerd voor oude R4’tjes bestuurd door jongeren tussen 18 en 28 jaar. Naast de wedstrijd nemen de teams ook deel aan humanitaire projecten.
Rallyraider
De Renault 4Ever Trophy is een spectaculaire avonturier. Hij is niet alleen als dusdanig aangekleed, maar vertoont ook duidelijke off-roadkenmerken, met zijn grote bodemvrijheid, koetswerkbeschermingen, brede wielkasten en korte overhang vooraan. De batterij in het midden van het chassis wordt beschermd door de versterkte voertuigbodem. De motorkap wordt geflankeerd door een grote opening die dient als luchtuitlaat voor de radiator. De zilverkleurige lakafwerking contrasteert met magenta accenten voor de wielemblemen, de schokbrekers op de bumper en de dakdragerriemen.
Aan de bovenkant van de achterklep bevinden zich een schop en rijplaten voor in het zand. En om tegemoet te komen aan de uiteenlopende rijomstandigheden in de woestijn kan de druk van de enorme 255/55R19-banden vanuit de cockpit worden aangepast, dankzij een in de velgen ingebouwde compressor. Boven op de carbon dakdrager ligt een reservewiel. Inderdaad, de elektrische Renault 4Ever Trophy ruikt naar avontuur.
Sporen van het verleden
Ondanks de ‘showeffecten’ en de 21e-eeuwse look zijn de nostalgische stijlaccenten alomtegenwoordig. De verwijzingen naar het oermodel springen niet meteen in het oog, om ze op te merken moet je echt al twee keer naar de Renault 4Ever Trophy kijken. De afgeronde motorkap en de achterklep volgen bijvoorbeeld de karakteristieke profiellijn van de 4L. Ook de achterlichtblokken vormen een onmiskenbare verwijzing naar het verleden, net als de trapeziumvormige zijruitjes met afgeronde hoeken achteraan, pal boven de achterwielen. De voorkant is suggestief met zijn kale flanken, zijn (lichtjes) rechthoekige radiatorrooster en zijn knipoog naar de koplampen van de 4L.
Maar de Renault 4Ever Trophy bulkt ook van de moderne elementen, zoals de bumpers, de ledmatrixverlichting en de effecten op de grille. En natuurlijk ook de avontuurlijke aankleding om de royale rondingen van het model – dat (uiteraard) imposanter is dan de oude 4L – te versterken. En het interieur? Dat is er niet, deze showauto heeft geen cockpit... All show, no go...
Elektrisch en multifunctioneel
Hoe de Renault 4 van 2025 er uiteindelijk zal uitzien? Een beetje zoals deze conceptcar, althans het grijze gedeelte ervan. Het wordt dus een elektrische SUV uit het B-segment, qua positionering vergelijkbaar met de Captur. De R4 wordt ongeveer 4 meter lang, met een wielbasis van zo’n 2,60 meter. Hij zal gebruikmaken van hetzelfde nieuwe elektrische CMF-BEV-platform als de toekomstige Renault 5. Die architectuur is afgeleid van het CMF-EV-platform voor zuiver elektrische voertuigen dat momenteel gebruikt wordt door de Mégane E-Tech Electric.
De Renault 4Ever krijgt een elektromotor van 100 kW (136 pk) onder de kap, gevoed door een batterij met een capaciteit van 42 kWh. Het rijbereik is nog onbekend, maar Renault belooft prestaties van “topniveau”. Het zou dus om meer dan 250 kilometer WLTP kunnen gaan. In elk geval wordt de toekomstige R4 voorgesteld als een voertuig dat zowel geschikt is voor gebruik in de stad als op het platteland. En ook het multifunctionele karakter van de oorspronkelijke 4L zou bewaard blijven. Zoals alle Renaults op het CMF-BEV-platform zal het toekomstige model worden geproduceerd in het noorden van Frankrijk, in Maubeuge, in de Electricity-pool van de constructeur.
Mobilize
Renault heeft een zeer specifiek doelpubliek voor ogen met de toekomstige R4 (en R5): gezinnen die a priori terughoudend staan tegenover de elektrische auto. Stijl, gebruiksgemak en veelzijdigheid zullen de belangrijkste troeven zijn van de R4. Zo hoopt het Franse merk stedelingen én plattelandsbewoners te overtuigen om tóch de sprong te wagen in de wereld van de elektrische aandrijving. Uiteraard moet de auto dan wel aan hun mobiliteitsbehoeften kunnen voldoen om aantrekkelijk te zijn. En daar moet het Mobilize-project met nieuwe laadinfrastructuur een extra handje helpen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!