De Software République wordt gevormd door bedrijven zoals Atos, Dassault Technics, Orange, ST Microelectronics, Thales en dus ook Renault. Op zoek naar de Auto van de Toekomst bundelen ze hun krachten, met deze Renault H1st Vision als eerste echte wapenfeit. Helemaal nieuw is deze conceptcar niet, want het gaat om een nieuwe interpretatie van de in 2022 voorgestelde Renault Scénic Vision. De productieversie wordt in de loop van 2024 verwacht.
Die tot H1st (Human First Vision) omgevormde Renault Scénic Vision wil de inzittenden verbinden met zijn omgeving aan de hand van verschillende features die gemeengoed zouden kunnen worden op de Auto van de Toekomst. Zoals:
- beveiligde toegang tot het voertuig met behulp van biometrie (binnen een straal van 6 meter)
- een unieke geluidservaring (dankzij 16 luidsprekers en een Arkamys-installatie)
- slimme spraakassistent met chatbot die parkeerplaats zoekt en betaalt (via Mobilize Wallet)
- geoptimaliseerde autonomie en opladen van de batterij
- gezondheidsmonitoring van de bestuurder én van het voertuig (via NFT)
- voorspellende waarschuwingen voor de veiligheid van inzittenden en andere weggebruikers
Elektrische hybride
Net zoals de Renault Scénic Vision wordt deze H1st Concept aangedreven door de synchrone elektromotor van de Mégane E-Tech Electric R220, die 160 kW (217 pk) ontwikkelt. Het belangrijkste originele kenmerk van de Renault Scénic Vision is evenwel de combinatie van een klassieke batterij (met een capaciteit van 40 kWh) en een waterstofbrandstofcel.
Die oplossing heeft een drievoudig voordeel ten opzichte van een conventionele batterij met een grotere capaciteit: het voertuig is lichter, de ‘tanktijden’ zijn korter en het rijbereik is groter. Renault rekent erop dat tegen 2030 het netwerk van waterstoftankstations uitgebreid genoeg is om trajecten van 800 kilometer (zoals Parijs-Marseille) te kunnen afleggen met slechts één tussentijdse tankbeurt van 2,5 kilogram waterstof.
Genoeg om het psychologische comfort van een verbrandingsmotor te evenaren in combinatie met een bijzonder kleine koolstofvoetafdruk... op voorwaarde natuurlijk dat het gaat om ‘groene’ waterstof.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!