Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Saab PhoeniX

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-03-2011

Saab stelde in Genève de conceptcar PhoeniX voor, een hybride 2+2-coupé met een op de luchtvaart geïnspireerd design. Het model introduceert ook een nieuw infotainmentsysteem IQon met Android-besturing.

De Saab PhoeniX is een 'aeromotionele' conceptcar. De Zweedse constructeur koos die benaming om de invloeden uit de luchtvaart in de verf te zetten. Verschillende technische en stilistische elementen uit de conceptcar zullen overgenomen worden door de toekomstige modellen van het merk. Het IQon, bijvoorbeeld, is een infotainmentsysteem met aanraakscherm en Android-besturing, zoals bij sommige smartphones. Met deze technologie kan je applicaties downloaden en informatie updaten die nuttig kan zijn bij het rijden of het comfort aan boord ten goede komt. Het systeem wordt momenteel getest op een hele vloot auto's.

De gespierd en aerodynamisch uitziende PhoeniX is een hybride van 4,4 meter lang. De aandrijving wordt vooraan verzorgd door een viercilinder-benzinemotor van 1,6 liter en 200 pk en achteraan door een elektromotor van 25 kW. De batterijen zitten verstopt onder de koffervloer. Zo kan de auto rekenen op beide motoren om het vermogen naar de vier wielen of naar een van de twee assen te sturen, via een 'intelligente' hybride vierwielaandrijving. Saab kondigt een gemiddeld verbruik aan van 5 l/100 km (119 gram CO2/km) terwijl de sprint van 0 naar 100 km/h afgelegd zou kunnen worden in 5,9 seconden.

Instappen in het lage interieur van de 2+2-coupé doe je via naar boven scharnierende deuren. Om de luchtstroom niet te verstoren heeft het koetswerk geen deurgrepen. Met hetzelfde doel voor ogen werden de buitenspiegels vervangen door kleine camera's op gestroomlijnde steunen. De vinnen op het dak kanaliseren de luchtstroom van de flanken naar de achterkant. Ze verminderen de opwaartse druk en verbeteren de stabiliteit, zonder dat ze de Cx-waarde doen toenemen (0,25).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten