Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Toyota Aygo Crazy Concept

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-06-2008

De Aygo Crazy Concept heeft zijn naam niet gestolen. Het standaardmodel verdwijnt namelijk in het niets in vergelijking met dit té gekke racebeest, met achterin een 200 pk sterke krachtbron.

Op het salon van Londen zal Toyota een gepeperde versie van de Aygo voorstellen. Het vermogen van de Aygo Crazy Concept is drie keer zo groot als dat van een standaard Aygo. Ter vergelijking: een Aygo met een 1.0 VVT-i ontwikkelt 68 pk en 93 Nm. In de Crazy Concept ligt achter de voorstoelen een drukgevoede 1.8 VVT-i met 200 pk en 240 Nm, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen. Aangezien deze concept-car slechts 1.050 kilo weegt, sprint hij van 0 naar 100 km/h in minder dan 6 seconden. Het gaat hier om een rijdend prototype dat zelfs gehomologeerd is voor de openbare weg. Jammer genoeg blijft het bij een eenmalig exemplaar, dat na het salon van Londen in diverse promotieshows te zien zal zijn.

De Aygo Crazy Concept haalt zijn inspiratie bij de Groupe B-rallywagens. Hij is vooral op rijplezier gericht en beschikt dus niet over ABS of andere elektronische rijhulpmiddelen. In vergelijking met een gewone Aygo is hij ook wat langer, breder en hoger. Deze compacte racebom is in staat om een topsnelheid van 200 km/h te halen en is voorzien van een achterspoiler in koolstofvezel, zeventienduimwielen met bandenmaat 225/45, afstelbare Tein-schokdempers, een grotere spoorbreedte, een meerarmige McPherson-ophanging achteraan en een weinig discrete uitlaat. De cockpit is uitgerust met een veiligheidskooi, een Sparco-sportstuur en kuipstoelen met vierpuntsveiligheidsgordels. Om de motor efficiënt te kunnen koelen is de Crazy Concept voorzien van luchtinlaten en een grote radiator vooraan in aluminium.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten