Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Toyota Yaris Hybrid-R

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-09-2013

In Frankfurt stelt Toyota de conceptcar Yaris Hybrid-R voor. Dat is een Yaris met een tot 420 pk opgedreven hybride aandrijflijn. Hij gebruikt een supercondensator en een derde elektromotor die als generator werkt.

De conceptcar Toyota Yaris Hybrid-R op het salon van Frankfurt krijgt vierwielaandrijving: de voorwielen worden aangedreven door een rechtstreeks ingespoten 1.6-turboviercilinder met 300 pk. In de achteras is voor elk wiel een elektromotor met 60 pk ingebouwd. Dat geeft de veelzijdige stadsauto een totaalvermogen van 420 pk. Deze van de driedeurs Yaris afgeleide conceptcar gebruikt technologie uit de RS030 Hybrid-racewagen uit het Toerismewagenkampioenschap. Zo is onder de achterbank een supercondensator te vinden. Die recupereert remenergie in de vorm van stroom, die dan weer kan worden ingezet bij het hernemen.

Tussen de verbrandingsmotor en de sequentiële zesversnellingsbak is een derde elektromotor geplaatst. Hij heeft een dubbele rol als generator: enerzijds moet hij de supercondensator bijtanken bij het afremmen en anderzijds moet hij bij stevig optrekken de twee andere elektromotoren voeden door het koppeloverschot te versluizen. In dat laatste geval werkt hij dus een beetje zoals een trekkrachtcontrole. Het prototype werd door Toyota ontwikkeld om nieuwe wegen te onderzoeken in de hybride wereld.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten