De conceptcar Toyota Yaris Hybrid-R op het salon van Frankfurt krijgt vierwielaandrijving: de voorwielen worden aangedreven door een rechtstreeks ingespoten 1.6-turboviercilinder met 300 pk. In de achteras is voor elk wiel een elektromotor met 60 pk ingebouwd. Dat geeft de veelzijdige stadsauto een totaalvermogen van 420 pk. Deze van de driedeurs Yaris afgeleide conceptcar gebruikt technologie uit de RS030 Hybrid-racewagen uit het Toerismewagenkampioenschap. Zo is onder de achterbank een supercondensator te vinden. Die recupereert remenergie in de vorm van stroom, die dan weer kan worden ingezet bij het hernemen.
Tussen de verbrandingsmotor en de sequentiële zesversnellingsbak is een derde elektromotor geplaatst. Hij heeft een dubbele rol als generator: enerzijds moet hij de supercondensator bijtanken bij het afremmen en anderzijds moet hij bij stevig optrekken de twee andere elektromotoren voeden door het koppeloverschot te versluizen. In dat laatste geval werkt hij dus een beetje zoals een trekkrachtcontrole. Het prototype werd door Toyota ontwikkeld om nieuwe wegen te onderzoeken in de hybride wereld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!