De Vizzion staat op hetzelfde MEB-platform als de vorige drie I.D.-conceptcars en toont ons hoe Volkswagen de luxelimousine van de toekomst ziet. VW is namelijk vastberaden om tegen 2020 een nieuwe, zuiver elektrische familie op de markt te brengen en deze conceptcar past binnen die nieuwe politiek.
Elektrisch en autonoom
Net zoals de andere i.D.’s is de Vizzion dus een zuiver elektrische auto. Hij ontwikkelt 302 pk via twee elektromotoren op de voor- en de achtertrein, zodat hij vierwielaandrijving heeft. Volkswagen belooft een rijbereik van tot 667 kilometer op de Europese normcyclus dankzij een batterij met een inhoud van 111 kWh. De Vizzion rijdt bovendien autonoom op niveau 5 en toont aan wat volgens Volkswagen mogelijk moet zijn tegen 2030, wanneer de “digitale chauffeur” het roer overneemt en de auto geen zichtbaar stuur of pedalen meer heeft. De auto rijdt, stuurt en vindt zijn weg volledig zelfstandig in het verkeer terwijl zijn passagiers kunnen zitten en van de rit genieten. Een virtuele “gastheer” kent trouwens de persoonlijke voorkeuren van elke passagier en past zich aan elk van hen aan. Communiceren met de I.D. Vizzion is mogelijk via augmented reality en een nieuwe “mixed reality”-bril: de HoloLens van Microsoft.
Kunstmatige intelligentie
De Vizzion is ook een van de eerste auto’s die het potentieel van de kunstmatige intelligentie in zijn concept heeft gebruikt. De term kunstmatige intelligentie (KI) verwijst naar zelflerende programma’s die algoritmes gebruiken om modellen te herkennen, evalueren en interpreteren. Mettertijd leren deze systemen steeds bij, waardoor ze op nieuwe situaties kunnen reageren. Daarmee leren we vooral waar de IT-teams van Volkswagen op werken en het bewijst dat de toekomst meer ligt bij software dan bij hardware.
Ruim
De lithium-ionbatterij met een opslagcapaciteit van 111 kWh zit in de vloer. Daardoor is er meer binnenruimte, ligt het zwaartepunt laag en is het gewicht optimaal verdeeld. Voorin zit een coaxiaalmotor van 101 pk, achterin een compacte elektromotor van 201 pk. Ze ontwikkelen samen een systeemvermogen van 302, al is dat theoretisch, want je mag het vermogen van twee elektromotoren niet zomaar optellen. De ideale methode om de batterij te herladen, is inductief, maar conventionele laadmethodes zijn ook mogelijk. Nog een paar jaar wachten dus, net zoals we nog even geduld moeten koesteren voor er een nieuwe Phaeton komt
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!