De nieuwe, alweer zesde generatie van de Opel Astra is de eerste die ontwikkeld werd onder leiding van de overkoepelende Stellantis-groep, waartoe onder meer Peugeot behoort. Zoals de Corsa gelinkt is met de 208 en de Mokka met de 2008, kookt de nieuwe Astra met de technologische en mechanische ingrediënten van de nieuwe Peugeot 308.
Update: het rijgedrag
Inmiddels hebben we met een nog onder camouflagetape schuilend prototype van de nieuwe Opel Astra kunnen testrijden. >> Ontdek onze eerste bevindingen.
Design: Opel Vizor
Het blijft wachten op officieel fotomateriaal van de nieuwe Opel Astra, die halverwege juli onthuld zou worden. Tot dan moeten we het stellen met weinig onthulllende teaserbeelden van een knalgeel exemplaar. Net zoals de nieuwe Mokka en de vernieuwde Grandland komt de nieuwe Opel Astra met de verduisterde Vizor-voorzijde, een zwarte designelement dat de koplampen met elkaar verbindt.
Koetswerkvarianten: ook als break
De Opel Astra debuteert als vijfdeurs, maar krijgt snel het gezelschap van een breakversie. Van een driedeursvariant, laat staan van een coupé, is anno 2021 geen sprake meer wegens commercieel niet langer relevant.
De zesde generatie van de Opel Astra werd 4 mm langer, 51 mm breder en 15 mm lager dan zijn voorganger. Het koetswerk meet 4,374 meter, de vooroverhang werd met 54 mm ingekort en de wielbasis groeit met 13 mm. Het koffervolume van de nieuwe Opel Astra bedraagt 422 liter, tegenover 370 liter voor de vorige generatie.
Interieur: Opel Pure Panel
Het volledige interieur krijgen we niet te zien, maar de teaserbeelden gunnen ons wel een blik op het multifunctionele stuurwiel, de stoelen (met ergonomisch AGR-keurmerk) en de digitale dashboardomgeving die Opel Pure Panel noemt. Het instrumentarium en de naar de bestuurder gedraaide display van het infotainment worden gebundeld in een element. De multimediamodule krijgt een specifiek Opel-design, maar is verder identiek aan dat van PSA. Verwacht geen i-Cockpit à la Peugeot.
Chassis en motoren: Peugeot 308
De nieuwe Opel Astra bouwt op de EMP2-architectuur waarop Stellantis ook de Peugeot 308 zet. De motoren lopen eveneens parallel: naast de overmijdelijke varianten op benzine en diesel komt de Opel Astra ook met plug-inhybride versies, die een aan een achttrapsautomaat gekoppelde 1,2 liter-turbobenzine combineren met een elektromotor van 81 kW.
Dat levert een systeemvermogen van of 180 of 225 pk op, terwijl de lithium-ionbatterij van 12,4 kWh een elektrisch rijbereik van ongeveer 60 kilometer belooft. Het is nog wachten op de homologatie voor definitieve cijfers, maar van Peugeot hoorden we dat een CO2-uitstoot van slechts 25 gram per kilometer geambieerd wordt.
OPC-sportversie?
Van een Opel Astra GSI, laat staan een OPC, is anno 2021 geen sprake meer. Al zou de 300 pk sterke Hybrid4-aandrijflijn van de Grandland wel als basis kunnen dienen voor een snelle GSe-sportversie, een typeaanduiding die Rüsselsheim (her)introduceerde op de Opel Manta ElektroMod Concept.
Lancering en leveringen
Halverwege juli 2021 maakt de Opel Astra zijn officiële debuut, de Belgische leveringen staan gepland voor het najaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!