Wat weten we al over de nieuwe Skoda Fabia?
Koetswerk
De beelden die Skoda verspreidt, tonen een nog onder camouflagetape schuilende vijfdeurs. Als je goed kijkt, zie je de typische designelementen die de recente modellen van de Tsjechische constructeur typeren. Het met actieve koelsleuven gezegende koetswerk pronkt met een gunstige luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28. De nieuwe Fabia is 4,11 meter lang (+12 cm), 1,78 meter breed (+5 cm) en 1,46 meter hoog (+1 cm), die wielbasis neemt toe tot 2,56 meter (+9 cm). Skoda komt opnieuw met een handige Combi-breakversie van de stadswagen, maar die laat nog wel een tijdje op zich wachten.
Skoda heeft al een paar teasers verspreid van de nieuwe Fabia. Het lijnenspel oogt dynamischer en het interieur wint aan technologische mogelijkheden, een Octavia in een compacter formaat.
Interieur
Die langere wielbasis moet de nieuwe Fabia een stuk ruimer maken dan zijn voorganger, vooral voor de passagiers achterin. Ook de laadruimte neemt toe, Skoda belooft immers een koffervolume van 380 liter (+50 liter). Over de inrichting van het dashboard tasten we voorlopig in het duister, maar verwacht geen wereldschokkende interieurrevolutie. De Tsjechische VW-dochter belooft wel enkele Simply Clever-oplossingen, gaande van voorstoelen die je volledig plat kan leggen tot een extra usb-c-aansluiting in de centrale binnenspiegel.
Techniek
De vierde generatie van de Skoda Fabia maakt eindelijk gebruik van de MQB A0-architectuur waar de Audi A1 Sportback, de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo al een tijdje bouwen. Ook de motoren komen linea recta uit het VW-magazijn. Dan hebben we het over de atmosferische 1.0 MPI met 65 of 80 pk en de drukgevoede 1.0 TSI, beschikbaar met 95 pk (in combinatie met een manuele vijfversnellingsbak) en met 110 pk (met de keuze tussen een manuele zesbak of de gerobotiseerde DSG-7 met dubbele koppeling). De topversie vertrouwt op de 150 pk krachtige 1.5 TSI met actieve cilinderuitschakeling. Of er ook eTSI-varianten met 48-volttechnologie op de planning staan, is niet helemaal duidelijk.
Timing
De Belgische lancering van de nieuwe Skoda Fabia staat gepland voor eind september/begin oktober 2021. Op een nieuwe Combi blijft het wachten tot eind 2022, misschien zelfs 2023. De huidige blijft intussen gewoon in de verkoopslijsten staan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!