Het A-segment heeft het moeilijk. Voor de meeste constructeurs zijn de winstmarges te klein en de CO2-uitstoot te hoog, waardoor ze het pensioen van bestaande stadswagens blijven uitstellen tot de tijd rijp is voor een volledig elektrische opvolger. Toyota komt wel met een gloednieuwe Aygo. De inmiddels derde generatie krijgt het X-achtervoegsel opgespeld, waarmee de Japanners naar de cross-overbenadering van de nieuwe Toyota Aygo verwijzen. Inderdaad, een beetje naar analogie met de Yaris Cross en de Corolla Cross.
Design: SUV-look
Begin 2021 reed de Toyota Aygo X Prologue zich in de schijnwerpers, een compacte cross-over die een stoer basisontwerp combineert met SUV-trekjes. De productieversie volgt dezelfde filosofie, maar houdt het wat ingetogener.
Aandrijflijn: geen hybride
Wie Toyota zegt, denkt hybride. Toch zou de Toyota Aygo geen geëlektrificeerde aandrijflijn krijgen, omdat dergelijke oplossing de stadswagen te duur zou maken. Reken op een evolutie van de bestaande 1-literkrachtbron op benzine.
Architectuur: ingekorte Yaris
De nieuwe Toyota Aygo X bouwt op een compacte variant van de modulaire TNGA-architectuur waarop ook de Yaris en de Yaris Cross staan: het GA-B-platform. Een groot deel van het ontwikkelings- en afstelwerk werd gedaan vanuit de Europese Toyota-basis in Zaventem, door Belgische ingenieurs.
Soloslim: geen drieling meer
De vorige generaties werden ontwikkeld in samenwerking met PSA, de nieuwe Toyota Aygo X doet het zonder Franse neven en nichten. Op 1 januari 2022 krijgt Toyota de sleutels van de productiesite in het Tsjechische Kolin volledig in handen, de fabriek waar de avontuurlijke cross-over van de band zal rollen.
Voorstelling en leveringen: 2021 en 2022
De Toyota Aygo X wordt officieel voorgesteld in november 2021, de eerste leveringen staan gepland voor 2022.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!