De vijfde generatie van de Mini uit het BMW-tijdperk komt in 2024 op de markt. We wisten al dat die het achtervoegsel Cooper voortaan als modelnaam zal gebruiken en dat hij naar verwachting zowel zal worden aangeboden met benzinemotoren als volledig elektrisch. Van die laatste versies maakte de constructeur ook al de specificaties bekend. Bovendien kregen we ook al beelden te zien van hoe het nieuwe model er aan de buitenkant zal uitzien.
En nu, enkele maanden voor de officiële onthulling van het model, gaf Mini ook de eerste foto van het interieur vrij. Onder het motto 'back to the roots' ziet dat er behoorlijk minimalistisch uit, nog meer dan ooit knipogend naar de originele Mini zoals die eind jaren 50 door Alec Issigonis werd bedacht. Het dashboard geeft namelijk een erg opgeruimd indruk. Het instrumentenpaneel achter het stuur is verdwenen en net zoals in het oermodel is er slechts één grote ronde wijzerplaat in het midden van de boordplank.
Digitale nostalgie
Alleen gaat het deze keer natuurlijk niet louter om een snelheidsmeter, maar om een modern, personaliseerbaar scherm waarop naast alle infotainmentfuncties ook enkele rijgegevens worden weergegeven. De meest essentiële rij-info, zoals de snelheid of navigatiepijlen, wordt nog wel getoond in het gezichtsveld van de bestuurder, maar dan geprojecteerd als head-updisplay op een klein plexischerm. Voor de bediening van het infotainmentsysteem had Mini al een nieuwe boordassistent voorgesteld die Spike zal heten.
Onder het grote aanraakscherm zien we een bedieningsconsole die evenzeer geïnspireerd is op die in de oer-Mini. De ledsfeerverlichting die over heel het dashboard loopt, zorgt dan weer voor een vleugje moderniteit. Ook te zien op de foto is dat de 2024 Mini Cooper – of toch zeker de elektrische versie – geen pook op de middenconsole heeft om de rijrichting of de neutraalstand te selecteren.
Ter herinnering: de benzineversies en de elektrische varianten van de nieuwe Mini zullen op een verschillend platform rusten, maar wel een gemeenschappelijke look hebben. De eerste zullen trouwens ook in Oxford van de band rollen, terwijl de EV-versies in China zullen worden geproduceerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!