Stellantis zet flink wat druk op Alfa Romeo: als de Italiaanse constructeur niet snel uitgroeid tot een performant alternatief voor de Duitse Drie, dan is het boeken toe. Die commerciële ommekeer wordt geleid door de nieuwe Alfa Romeo Tonale, een hybride SUV waar heel veel van verwacht wordt. Maar dat verhaaltje hoorden we destijds ook bij de Giulia en de Stelvio, modellen die er ondanks hun kwaliteiten niet in slaagden om hun stempel te drukken.
LEES OOK Test Alfa Romeo Tonale (2022)
Een nieuwe sportwagen is helemaal niet aan de orde, klinkt het vanuit Turijn. Omdat "elke Alfa Romeo een sportwagen is"... Al geeft de Italiaanse autobouwer wel toe dat een zogenaamd 'halo model' de troepen deugd zou doen. En daar hoeven ze hun broek geeneens aan te scheuren, want de destijds als Competizione en Spider geleverde Alfa Romeo 8C was een schot in de roos.
Maserati MC20
Een opvolger voor de Alfa Romeo 4C is niet aan de orde, omdat het publiek voor dit soort sportwagen momenteel te klein is om een fatsoenlijk verkoopvolume te behalen. Bij een echte supercar ligt dat anders, omdat je daar kan werken met een beperkte oplage en een hoge prijs. En daarbij kijken de Italianen opnieuw naar de Alfa Romeo 8C, die bouwde op de technische fundamenten van de Maserati GranTurismo.
LEES OOK Test Maserati MC20 Nettuno (2021)
Wat als de Maserati MC20 nu eens een Alfa Romeo-versie zou krijgen? Die stap is minder groot dan je zou denken, want de MC20 zou origineel als Alfa Romeo bedoeld zijn geweest. Maar ook zonder die link zijn er voldoende mogelijkheden, want je hebt de keuze tussen de gesloten Coupé en de open Cielo, tussen de Nettuno-V6 en een volledig elektrische aandrijflijn. Een plus een lijkt twee...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!