De Audi E-Tron is er reeds als 50 en als 55, weldra verwelkomt het gamma van de elektrische SUV een sportieve S-variant. Wie door de hippe camouflagetape kan kijken, ziet een sportiever aangekleed koetswerk met bredere wielkasten en grotere velgen. Ook het interieur is wat sportiever aangekleed, maar het blijft nog even wachten vooraleer we ook de binnenkant van kunnen bekijken. De Belgische commercialisatie is pas voor eind deze zomer.
Als S doet de Audi E-Tron het niet langer met twee, maar met drie elektromotoren. Het elektrische aandrijfgeheel van de Audi E-Tron Sportback S combineert een systeemvermogen van 435 pk met een gecombineerd maximumkoppel van 880 Nm, maar desgewenst verhoogt een sportieve Boost-functie die power tijdelijk naar 503 pk en 976 Nm. Dan heeft de elektrische SUV aan 4,5 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten, de topsnelheid van de S blijft beperkt tot 210 km/u.
De motor die in de E-Tron 55 de achterwielen aandrijft, is hier verantwoorlijk voor de voorwielen. Achteraan doet de Sportback S het voortaan met twee wat kleinere en minder performante exemplaren. Een bewuste keuze, want zo creëert Audi een soort elektrische torque vectoring. Het effect is vergelijkbaar met dat van het actieve sportdifferentieel dat we kennen vanop de klassieke S- en RS-modellen, waardoor je minder aan je stuur moet draaien en sneller tractie vindt bij het uitaccelereren. Meer informatie volgt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!