De nieuwe Audi Q6 e-Tron neemt een lange aanloop. We kregen inmiddels een heleboel informatie, maar de officiële voorstelling van de elektrische SUV laat nog steeds op zich wachten. Al zorgen nieuwe beelden er nu wel voor dat het interieur zijn geheimen grotendeels onthult. Ingolstadt zegent de Audi Q6 e-Tron met een nieuw dashboardconcept waarbij de displays van het instrumentarium (11,9 inch) en het infotainment (14,5 inch) in een rond de bestuurder geplooid scherm geïntegreerd worden. De ovale vorm zou geïnspireerd zijn door het Singleframe-rooster van het merk.
Android Automotive
Maar er is meer, want optioneel kan je een derde display op het dashboard van de nieuwe Audi Q6 e-Tron laten monteren. Dat enkel voor de bijrijder bestemde scherm is 10,9 inch groot en blijft onzichtbaar voor de bestuurder, zodat de passagier onderweg zijn favoriete series kan bingen. Ook optioneel is de zelflerende augmented-realitymodule die de gedaante aanneemt van een digitale assistent waarmee je kan praten. Ook nieuw: de centrale multimediamodule van de Audi Q6 e-Tron draait voortaan op Android Automotive.
Black Panel
Verder oogt het interieur van de Audi Q6 e-Tron strak en stijlvol, zoals we dat van het Duitse merk gewoon geworden zijn. Nieuw is het zogenaamde Black Panel, een aanraakgevoelige module waarmee je de zijspiegels en de stoelen kan verstellen. De airco bedien je via de aanraakgevoelige strip die onder de display van het infotainment loopt. Nu blijven er nog wel een aantal fysieke toetsen aanwezig, zoals de draai- en toetsknop voor het audiosysteem. Uiteraard worden er vooral duurzame materialen gebruikt bij de inrichting van het interieur.
Kofferruimte
Tot slot communiceert Ingolstadt ook over het laadvolume van de nieuwe Audi Q6 e-Tron. In de koffer van de elektrische SUV kan je tot 526 liter aan bagage kwijt, terwijl de frunk in de voorzijde nog eens 64 liter toevoegt. Leg je de achterbank plat (40/20/40), dan heb je tot 1.529 liter aan stouwruimte tot je beschikking. Dat is iets meer dan wat een Audi Q5 je momenteel biedt.
Audi Q6 e-Tron: eerste info
- Platform: de Audi Q6 e-Tron zal gebruikmaken van het PPE-platform dat samen met Porsche is ontwikkeld en werkt met een 800-voltarchitectuur;
- Versies: Audi zal naar verwachting twee varianten op de markt brengen, de Q6 en de sportievere SQ6;
- Koetswerk: er zullen zoals te verwachten twee koetswerkvarianten worden aangeboden, een gewone en een Sportback;
- Batterij: de Audi Q6 e-Tron en SQ6 e-Tron zullen gebruikmaken van een accupakket met een capaciteit van 100 kWh;
- Opladen: de 800-voltarchitectuur maakt snelladen tot 270 kW mogelijk. Dit betekent dat de auto in minder dan 30 minuten van 10 tot 80 procent kan worden opgeladen;
- Specificaties: de Audi Q6 e-Tron krijgt twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving. Het maximumvermogen zal 375 pk bedragen, met een tijdelijke boost naar bijna 400 pk. De SQ6 e-Tron zal naar verwachting 483 pk (510 pk met boostfunctie) ontwikkelen.
- Rijbereik en prestaties: Audi heeft al aangegeven dat de Q6 e-Tron een WLTP-actieradius van 600 km zou moeten bieden, terwijl de SQ6 e-Tron in ongeveer 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!