Een nieuwe berekeningsmethode voor de BIV (Belasting op Inverkeerstelling) in 2016 wordt op dit moment afgerond door de Vlaamse Regering. En de diesel wordt duidelijk geviseerd. Volgens de informatie die doorsijpelt – en die aangeeft wat de finale tekst is die ter stemming zal worden voorgelegd – zullen enkele populaire dieselmodellen zoals de BMW 1-reeks, de Mini of de Peugeot 308 hun BIV in Vlaanderen vanaf 1 januari 2016 zien stijgen van € 41 naar meer dan € 480. Hoewel ze voldoen aan de Euro 6-normen. Ook de jaarlijkse verkeersbelasting zal bovendien worden herzien in Vlaanderen. En ook hier zit er een stijging aan te komen, maar dan in minder sterke mate…
Waarom 1000 % stijging?
In Vlaanderen wordt de BIV berekend volgens een vrij complexe formule*. Vanaf 1 januari worden, naast de nieuwe noemer in de formule, ook de variabelen voor CO2 en luchtkwaliteit bijgestuurd. En net daar wordt het delicaat, want de factor "x" voor CO2-bijsturing zou kunnen stijgen van + 4,5 g naar + 18 g. De factor "c" voor luchtkwaliteit zou nog meer pijn kunnen doen. Terwijl een Euro 6-diesel nu met een factor "c" van € 12,86 werd belast, zal dat in 2016 € 450 extra worden. Voor een benzinewagen zou die variabele rond de € 20 moeten liggen. Dat verklaart waarom een Mini Diesel van 95 pk en 89 gr CO2/km in 2016 met een BIV van € 490 zal belast worden, daar waar dat dit jaar nog € 41,99 is! Het maximumbedrag voor de Vlaamse BIV zou wel op € 10.500 worden vastgelegd.
Elektrisch vrijgesteld
Toekomstige eigenaars van een onder andere een Toyota Prius Plug-In, Mitsubishi Outlander PHEV, Tesla Model S of Porsche Panamera hybride kunnen opgelucht zijn. Elektrische wagens en plug-in hybrides blijven vrijgesteld van BIV tot 31 december 2020. Dat geldt ook voor auto's op aardgas (CNG). Leasingwagens blijven wel onder het oude federale regime vallen. De Mini van hierboven zal als leasingwagen dus een BIV van € 61,50 kosten.
Ook wijzigingen aan jaarlijkse verkeersbelasting
Ook de jaarlijkse verkeersbelasting wordt « vergroend ». Een CO2-factor zou in principe een voordeel kunnen inhouden voor dieselwagens, maar een bonus/malus wordt ingevoerd in functie van de Euronorm, de aanwezigheid van een partikelfilter, het brandstoftype en de wijze waarop het verbruik wordt berekend. Hierdoor worden alweer de dieselwagens benadeeld. De stijging zou hier gemiddeld tussen de € 10 en de € 60 moeten liggen voor populaire modellen, behalve dan weer in leasing. De autoverkoop zal wellicht verschuiven naar benzinewagens, maar ook naar wagens op aardgas, elektrische wagens en plug-in hybrides met een uitstoot van minder dan 50 gr CO2/km die zullen worden vrijgesteld.
Stemming
Deze informatie is nog niet officieel en moet nog gestemd worden in het Vlaamse Parlement. Maar dit is de informatie die wordt gedeeld om invoerders en boekhouders toe te laten om het terrein te effenen. Ze geeft een duidelijk beeld over wat er uiteindelijk uit de bus zal komen. Als je een wagen wil kopen in 2016, dan kan je daar dus best rekening mee houden. Tenzij je recht hebt op een leasingwagen of graag de extra belasting betaalt uiteraard. Zoniet kan je best overwegen om de dieselwagen te laten voor wat hij is en voortaan op Eurosuper, CNG of stroom te gaan rijden.
* Oude BIV =[((CO2 * f + x)/250)6 *4.500+c]*LC / Nieuwe BIV =[((CO2 * f + x)/246)6 *4.500+c]*LC
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!