Een van onze lezers, Chris Salaj, is erin geslaagd om een prototype van de toekomstige BMW 1-Reeks te vereeuwigen. De camouflage is nog dik, maar we kunnen de definitieve lijnen van het model al waarnemen met vooral een rondere achterpartij. De auto blijft even compact, maar we kunnen een beter comfort aan boord verwachten, simpelweg omdat het model zijn achterwielaandrijving opgeeft, waardoor de transmissietunnel beperkt kon worden. De 1-Reeks gebruikt een evolutie van het UKL-platform dat zowel door de huidige Mini’s als door de X1 en X2 worden gebruikt. Voor klanten zou deze overgang naar voorwielaandrijving geen probleem moeten vormen, zoals de compacte SUV’s al hebben aangetoond.
X1-motoren
Binnenin verwachten we een veel modernere rijomgeving die de nadruk zal leggen op schermen, zo kan de 1-Reeks rivaliseren met de Mercedes A-Klasse die goed voorzien is op dat vlak. Andere evolutie: de 6-cilinder verdwijnt ten gunste van viercilindermotoren en een plug-in hybride waarvan de aandrijflijn zal overgenomen worden van de 225 XE Active Tourer, goed voor 224 pk. Qua carrosserie zal er geen driedeurs meer zijn, maar waarschijnlijk wel een coupéversie die ook een M-variant zou kunnen krijgen met, volgens de eerste geruchten, maar liefst 400 pk (en wel nog achterwielaandrijving). Wordt vervolgd…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!