UPDATE Video "True greatness can't hdie for long" toegevoegd
Dat BMW een speciaal model zou uitbrengen om de vijftigste verjaardag van de M-afdeling te vieren, stond in de sterren geschreven. Maar wij wilden niet geloven dat het om de productieversie van de BMW XM Concept zou gaan, want zo'n plug-inhybride SUV past de Motorsport-geschiedenis als een tang op een varken. Een BMW M4 CSL daarentegen...
LEES OOK BMW XM is eerste M-specifiek model sinds de M1
De geruchten gaan al een tijdje, maar nu komt de Beierse constructeur ook zelf met wat informatie naar buiten. De BMW M4 CSL zou op 20 mei gepresenteerd worden, de eerste leveringen staan gepland voor het najaar van 2022. Wellicht gaat het om een gelimiteerde productie.
Ducktail
De CSL wordt een wat lichtere en wat krachtigere, dus wat extremere versie van de BMW M4 Coupé. Het vermogen van de drukgevoede zes-in-lijn zou opgekrikt worden tot 540 pk, power die via de achttrapsautomaat op de achterwielen gezet zou worden. De teasers die BMW verspreidde, wijzen ook op aerodynamische aanpassingen voor het koetswerk. Onder de neus hangt een speciale splitter en op de kofferklep prijkt een ducktail, zoals we dat onlangs ook zagen op de Porsche 911 Sport Classic.
LEES OOK Sport Classic is wel heel bijzondere Porsche 911
De verduisterde teasers tonen ook aangepaste lichtblokken voor de BMW M4 CLS. Vooraan krijgen de kijkers gele designdetails, zoals we dat ook al zagen op de M5 CS en de M8 Gran Coupé Special Edition. De exemplaren achteraan lijken oledtechnologie te gaan krijgen. We vermoeden ook verwijzingen naar de GT3-versie waarmee BMW momenteel actief is in de autosport.
Terugblik
CSL staat voor Coupe Sport Leichtbau, een omschrijving die BMW in het verleden reeds gebruikte. Nu is er nooit een toekomst zonder verleden, daarom keren we snel even enkele jaren terug in de tijd.
BMW 3.0 CSL
De voorvader der CSL’en was de BMW 3.0 CSL die in 1972 voor het eerst de fabriek uit rolde. De ‘L’ in CSL staat voor ‘licht’, en dat is dan ook wat de CSL moest zijn. Zo werd de koets uit dunner staal opgetrokken, terwijl de deuren, motorkap en kofferklep van aluminium waren. Onder de neus van dit eerste model schuilde een 3,0-liter met 197 pk’s. Slechts 1.265 exemplaren zagen het levenslicht.
BMW M3 CSL (E36)
Vele jaren na die 3.0 CSL bracht BMW voor de diehardfans een wel heel exclusieve bolide op de markt. De BMW M3 E36 CSL genaamd. Naar verluidt schudde BMW 126 Alpine-witte racemachines uit z’n mouw, een echt collector’s item dus. De in 1995 geproduceerde CSL werd binnenin gestript van alle comfort en luxe, een vermageringskuur die 100 kg opleverde. Het geblokte patroon op de linkerneusvleugel alsook de 240 pk sterke 6-in-lijn typeert de selecte Duitser.
BMW M3 CSL (E46)
In 2003 waagde BMW zich er nog eens aan om de CSL-badge van onder het stof te halen, die opnieuw zijn weg vond naar de M3. Ook deze exclusieve bak verloor heel wat kilo’s, zo’n 100 tegenover de standaard M3. Het dak bestond uit carbon en alle technologische prularia zoals radio, airco en audio-installatie werden overboord gegooid. Binnenin werd 3,2 liter grote benzinemotor opgekrikt tot 360 pk, 17 meer dan de standaard-M3. De 1.400 exclusieve M3 CSL’en waren enkel verkrijgbaar in twee metaalkleuren: Silver Grey of Black Sapphire.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!