Ondertussen is BMW al bijna toe aan zijn derde generatie van de X3. De huidige generatie loopt eind dit jaar op haar laatste benen, in de lente van volgend jaar maakt de nieuweling zijn opwachting. De modelwissel volgt de geijkte principes: hij wordt iets langer dan zijn voorganger, zijn wielbasis neemt met wat meer centimeters toe dan de totale lengte om de interieurruimte (vooral voor de achterpassagiers) te kunnen vergroten. Qua gewicht zou hij op het niveau van zijn voorganger moeten blijven.
Efficiënt
Toch willen de Müncheners qua verbruik beter scoren dan met het huidige model en een instapmodel (sDrive 18d, dus met achterwielaandrijving) kunnen aanbieden dat volgens de huidige euronormcyclus minder dan 120 gr/km CO2 zou uitstoten. Daarvoor wordt gewerkt op de stroomlijn en op een optimalisering van het motorengamma. Het zal u niet verwonderen dat het toekomdtige topmodel een X3 M40i wordt, naar analogie met de zonet gelanceerde versie van de X4, zijn coupé-broer.
Een tijdje later zal BMW ook een plug-in hybride versie van zijn X3 lanceren en deze X3 30e zal, net zoals zijn tegenhanger in de 3-Reeks, de 330e, een gezamenlijk vermogen van 252 pk halen uit een elektromotor en een viercilinder benzinemotor. Door de hele aandrijflijn te optimaliseren en de capaciteit van de batterij eventueel bij te sturen mikt BMW op een reëel (volledig) elektrisch rijbereik van om en bij de 50 km.
De auto zal uiteraard als achterwielaandrijver of als vierwielaandrijver beschikbaar zijn. Van de uiterlijke veranderingen zal niemand achterover vallen, die liggen in de lijn van wat BMW de laatste jaren uitbrengt, en ook binnenin zal een BMW-rijder zich niet snel ontheemd voelen, het design, de ergonomie en de aankleding blijven in de stijl die het Münchense prestigemerk al decennia voert en die hen geen windeieren heeft gelegd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!