In 2026 stopt Audi met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, dus is het logisch dat nieuwe modellen van het merk met de vier ringen steeds vaker volledig elektrisch zullen zijn. En de grootste sportievelingen vormen daar geen uitzondering op, getuige de reeds verkrijgbare RS e-Tron GT.
Volgens onze collega's van Autocar zou die laatste het gezelschap kunnen krijgen van een Avant-afgeleide van de eerder dit jaar voorgestelde A6 e-Tron Concept. Het dak van het vijfdeurskoetswerk daarvan zou dus worden verlengd om er een break van te maken, om zo de RS6-traditie te respecteren. Een origineel concept, want op dit moment is de (iets rationelere) MG5 de enige volledig elektrische break op de markt.
Meer dan 600 pk
Net als de A6 e-Tron, waarvan de productieversie voorzien is voor 2023 (maar die in eerste instantie naast de klassieke A6 zal bestaan), zal de RS6 e-Tron logischerwijs op het PPE-platform staan dat onder andere ook wordt gebruikt door de Porsche Taycan.
Het aandrijfgeheel zal allicht dat van de RS e-Tron GT zijn, waardoor de RS6 e-Tron zal kunnen rekenen op een piekvermogen en -koppel van 646 pk en 830 Nm. Ter indicatie: de RS e-Tron GT haalt daarmee een topsnelheid van 250 km/u en spurt in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!