Het EV-tijdperk is een moeilijk vraagstuk voor supercarfabrikanten, die zichzelf moeten heruitvinden om relevant én emotioneel prikkelend te blijven zonder het USP van een krijsende 8-, 10- of 12-cilinder. Ferrari aanvaardt het feit dat het de benzinemotor moet laten voor de elektromotor, maar houdt wel nog zo lang mogelijk vast aan zijn V12. Het merk met het steigerende paard heeft zijn vierjarenplan voorgesteld, waarin we ook de eerste volledig elektrische Ferrari zullen leren kennen.
Purosangue
Tegen 2026 worden er 15 nieuwe modellen aangekondigd, met als eerste de Purosangue, de langverwachte SUV van Ferrari die echter nog steeds trouw blijft aan de V12, toch in eerste instantie. Het zou niet onlogisch zijn als er later ook een PHEV-variant van zou komen, bijvoorbeeld op basis van de V6-krachtbron uit de 296 GTB/GTS. Net als Lamborghini zwicht Ferrari dus voor dit zeer lucratieve segment, al pakken de Maranellezen het iets anders aan: het aandeel van de Purosangue blijft beperkt tot 20% van de totale verkoop om de exclusiviteit te bewaren. De Urus staat daarentegen in voor ongeveer 50% van de totale verkoop bij Lamborghini.
Ook de rest van het gamma krijgt een quotum opgelegd om de verhoudingen niet te verstoren. Het 'kerngamma' (de niet-gelimiteerde modellen) moeten ongeveer 85% van de verkoop voor zich nemen, terwijl de overige 15% wordt opgedeeld in de speciale reeksen (10% voor de Pista/Competizione/Speciale/...) en de Icona-modellen (5% voor de Monza/Daytona/Unica...). Ook de opvolger van de LaFerrari valt onder die laatste categorie.
55% hybride tegen 2026
Het vierjarenplan van Ferrari luidt ook het begin in van de volledige elektrificatie van het merk. Momenteel bestaat ongeveer 20% van de verkoop uit hybrides (SF90 en 296 GTB), wat wordt tegen 2026 al 55%. 40% van de Ferrari's zal dan nog een 'pure' benzinemotor hebben, de overige 5% wordt... volledig elektrisch. Het eerste EV-model van Ferrari komt namelijk in 2025. Tegen 2030 zullen de verhoudingen nog verschuiven: dan verwacht Ferrari nog 20% ICE te verkopen, 40% PHEV en 40% EV. We zijn érg benieuwd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!