Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Ferrari SP51: unieke roadster op basis van de 812 GTS

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-09-2022

Ferrari heeft nog eens een one off-model ontwikkeld. De SP51 is onderhuids een 812 GTS, maar draagt een kleedje dat geïnspireerd is op de Ferrari 410 S van 1955.

Met de SP1 en SP2 Monza en meer recentelijk de SP3 Daytona heeft Ferrari ons al verschillende keren verblijd met op erg kleine schaal gebouwde creaties van zijn afdeling Special Projects (vandaar ‘SP’), maar het merk met het steigerende paard weet ook unieke modellen voor te stellen die door zijn klanten worden besteld en die meestal geïnspireerd zijn op een competitiemodel of behoren tot het uitzonderlijke erfgoed van het bedrijf uit Maranello. Zoals deze SP51, een dakloze roadster die de mechaniek van de Ferrari 812 GTS neemt.

LEES OOK onze test van de Ferrari SP3 Daytona

2022 Ferrari SP51

Gestroomlijnd en geïnspireerd

Zoals het elke – moderne – Ferrari betaamt, staat het koetswerk ten dienste van de aerodynamica. Natuurlijk zijn de proporties van de 812 GTS nog duidelijk herkenbaar, maar de SP51 heeft geen enkel carrosseriepaneel gemeenschappelijk met zijn donor. Deze roadster – excuseer: Spider in Ferrari-taal – ontworpen door het Centro Stile van het merk onder leiding van niemand minder dan Flavio Manzoni, sublimeert dan ook het concept van een open Ferrari met de motor voorin.

Omdat er geen ruimte meer moest zijn om een dak in op te bergen, konden de ontwerpers hun talent de vrije loop laten en twee elegante ‘bulten’ ontwerpen die een echte aerodynamische rol spelen. Ze zijn immers uitgehold om de luchtstromen beter om te leiden naar de spoiler die bovenaan op de afgeknotte achtersteven is geïntegreerd. In het algemeen zijn er verschillende stijlelementen die al op de recente creaties van het merk te zien waren, maar in een bijzonder geslaagde opstelling. Zo doen de flanken denken aan de Portofino M en volgen de achtervleugels de welving van die van de recente 296 GTB maar dan subtieler). Toch blijft de SP51 onderscheidend.

Bijzonder opvallend is de doorlopende welving die de carbon inzetstukken op de motorkap vormen langs het interieur en de inkepingen in de ‘bulten’ achteraan. De aerodynamische vinnen achter de voorwielen doen denken aan de prototypes van weleer, net als de spoiler die de bulten achter de stoelen verbindt, wat de uitstraling van een targa oplevert, maar ook een verwijzing naar de enduranceprototypes van het merk uit de jaren 60. 

2022 Ferrari SP51

Donderende V12

Onder de motorkap van dit majestueuze koetswerk bevindt zich een ware kathedraal onder de motoren, een overblijfsel van een tijdperk dat binnenkort voorbij zal zijn: een V12. Die werd ongewijzigd overgenomen van de 812 GTS, en die is identiek aan die van de 812 GTS, net als de transmissie en het chassis. Met een vermogen van 800 pk bij 8.500 o/m en een koppel van 718 Nm, waarvan 80% beschikbaar is vanaf 3.500 o/m, garandeert deze 6,5 liter grote twaalfcilinder stevige prestaties. Die van de Ferrari SP51 zouden vergelijkbaar moeten zijn met die van de 812 GTS, met een tijd van minder dan 3 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/u en van 8,3 seconden om hetzelfde te doen tot 200 km/u. Wat de topsnelheid betreft, kun je rekenen op minstens 340 km/u.

2022 Ferrari SP51

Tricolore

Een Ferrari hoort rood te zijn. Een adagium dat nog steeds geldt, ook al is de Ferrari SP51 in dit geval... driekleurig. Maar geen Italiaans Rood-Wit-Groen in dit geval. De basiskleur is het Rosso Passionale, met een blauwe strook in het midden tussen twee witte randen. Oorlogskleuren geïnspireerd op de Ferrari 410 S uit 1955 die ook terugkomen in het interieur, waarin de twee kuipstoelen zijn bekleed met rood alcantara met blauwe en witte stiksels.

Deze Ferrari SP51 is een eenmalig project, in opdracht van een trouwe klant/verzamelaar van het merk, gevestigd in Taiwan. Een tweede exemplaar komt er dus niet, al kun je natuurlijk altijd blijven dromen…

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten