Volkswagen heeft aangegeven tegen 2033 een uitsluitend elektrisch merk te willen worden – in Europa althans. Deze ambitie zal gepaard gaan met een uitbreiding van het ID-gamma. Na de Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.5 koos de constructeur uit Wolfsburg voor een minder strikte nomenclatuur voor zijn elektrische bestelwagen, de Volkswagen ID.Buzz. Een keuze die navolging zou kunnen krijgen voor het toekomstige kleine elektrische model onder de ID.3. Volgens sommige bronnen zou Volkswagen hem ID.Golf kunnen dopen in plaats van ID.2.
Cijfers en letters
Sinds de lancering van zijn volledig elektrische gamma heeft Volkswagen die ID-modellen een hiërarchische nomenclatuur met cijfers gegeven, met de compacte hatchback ID.3 en de cross-overs ID.4 en ID.5. Wat deze modellen gemeen hebben, is hun MEB-platform en een… generieke stijl. Om een en ander wat extra pit te geven heeft Volkswagen besloten de typenamen te variëren, te beginnen met de VW ID.Buzz, die meesurft op de nostalgie van de minibusjes T1 en T2 “Bully”.
We weten ook dat Volkswagen overweegt zijn grote berline – een elektrische Passat – ID.Aero te noemen in plaats van ID.6 of ID.7, om hem een minder "koele" dimensie te geven voor een veeleisender publiek. Maar de Duitsers zouden nog verder kunnen gaan.
VW Golf, de kip met de gouden eieren
In 2025 lanceert Volkswagen een elektrisch model dat compacter is dan de ID.3. Aanvankelijk moest de conceptcar ID.Life een voorbode zijn van het productiemodel Volkswagen ID.2, een kleine stads-SUV met vrij vierkante lijnen. Maar de nieuwe baas van het merk, Thomas Schäfer, hield niet van de stijl van deze toekomstige ‘kleine’ elektrische VW. Hij stelde daarom een nieuwe designbaas aan en heroriënteerde de vorm van het model naar het silhouet van een vijfdeurshatchback. Dat model, waarvan de prijs zou starten vanaf ongeveer 20.000 euro, zal het hoofd moeten bieden aan een sterke interne concurrentie, met neven bij Cupra en Skoda.
De nieuweling zal dus met opvallende argumenten moeten komen om te overtuigen. En één daarvan zou zijn naam kunnen zijn. Het Engelse Autocar meldt namelijk dat Volkswagen verschillende namen heeft geregistreerd, waarvan er één niemand onverschillig zal laten: ID.Golf. Een Volkswagen ID.Golf zou het aura van het emblematische model van het merk kunnen behouden en tegelijkertijd de dimensie van "wagen voor het volk" teruggeven die de Volkswagen Golf de laatste generaties heeft verloren, door altijd groter, chiquer en duurder te worden. En hoewel de Volkswagen ID.3 qua afmetingen vergelijkbaar is met de huidige Golf, is hij ook verre van betaalbaar. Een elektrische Volkswagen van ongeveer 4 meter lang, met dezelfde binnenruimte als een Golf VIII, vanaf 20.000 euro, dat zou weleens een schot in de roos kunnen zijn...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!