Ze waren er snel bij in Coventry. Reeds in 2018 verscheen de Jaguar I-Pace op het autotoneel, een elektrische crossover die een gewaagd lijnenspel combineerde met een uitstekend weggedrag. Voor een keertje was Jaguar eens niet op achtervolgen aangewezen. Maar de Britse constructeur werd niet beloond, want commercieel zou die I-Pace nooit potten breken. En nu de elektrische auto echt momentum begint te vinden, hinkt de elektrische Jaguar technologisch alweer achterop.
De verkoop van Jaguar krijgt de jongste jaren enorme klappen. De knock-out wenkte, want de steeds hopelozer wordende strijd tegen Audi, BMW en Mercedes leek gestreden. Ze gingen niet tegen het canvas, maar lasten een een bezinningsmoment in. Een periode waarin ze een nieuwe strategie konden ontwikkelen die Jaguar naar een bloeiende toekomst zou leiden.
Porsche, Maserati of Lotus?
Ze zouden hoger mikken, hoger dan Audi, BMW en Mercedes. Jaguar wil weer aansluiting vinden bij Britse prestigeconstructeurs zoals Aston Martin en Bentley. Een stapje terugzetten om daarna een serieuze sprong voorwaarts te maken. En voor die sprong voorwaarts rekenen ze op een elektrisch aangedreven vierdeurscoupé. Dus op een concurrent voor de Porsche Taycan.
Het Jaguar-verhaal vertoont een heleboel parallellen met dat van Maserati, dat ook bezig is met een concurrent voor de Porsche Taycan. Dat wordt de 100% elektrische Quattroporte Folgore. En ook Lotus komt dit exquise EV-feestje vervoegen met een elektrisch aangedreven sportberline.
Specificaties, rijbereik en prijs
Jaguar Land Rover (JLR) pompt zo maar eventjes 17 miljard euro in zijn elektrische toekomst. De nieuwe sportberline komt dan ook op de gloednieuwe JEA-architectuur te staan, gooit een systeemvermogen van minstens 600 pk in de strijd en belooft een rijbereik van om en bij de 700 kilometer.
Jaguar waagt zich zelfs aan een richtprijs voor die elektrische Taycan-rivaal die eind 2024 zou debuteren om in de loop van 2025 in productie te gaan: 100.000 Britse pond. Dat is ongeveer 115.000 euro aan de huidige wisselkoers, zowat het bedrag dat je momenteel neerlegt voor een Audi e-Tron GT of een Mercedes-AMG EQE 43. Of dus voor een Porsche Taycan...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!