Dit is een aprilgrap.
Het Lego-assortiment telt een heleboel bouwsets van auto's, vaak ontwikkeld in samenwerking met de constructeur. Denk maar aan de Bugatti Chiron, de Lamborghini Sian en de Ferrari Daytona SP3 van Lego Technic. De Deense speelgoedfabrikant werkt ook regelmatig Lego-modellen uit op ware grootte, zoals de McLaren Senna of de Porsche 911.
De stijgende populariteit van die bouwsets heeft Lego aan het denken gezet. In de plaats van speelgoedwagens te ontwikkelen op basis van bestaande auto's, willen ze nu zelf auto's ontwerpen, ontwikkelen en bouwen. Lego wordt een constructeur van 100% elektrische auto's, met modellen die genoemd worden naar de meest populaire bouwreeksen. Zoals de Lego City (een stadswagen), de Lego Friends (een gezinswagen) en de Lego Speed Champions (een sportwagen).
Samenwerking met Zenvo
Lego noemt het een logische stap, daar elektrische auto's veel weg hebben van de bouwsets die ze al sinds 1916 maken. Je hebt de modulaire architectuur die de voor- en achterophanging combineert met de elektromotoren en de accupakketten, waarop je een koetswerk naar keuze monteert. Die technische basis wordt in partnership ontwikkeld met het eveneens Deense Zenvo, bekend om zijn pk-zwangere supercars. Het gloednieuwe E-platform wordt DD genoemd, naar Danish Dynamite.
Naar analogie met het speelgoed waarmee Lego wereldberoemd geworden is, zal de eigenaar het koetswerk van zijn elektrische auto zelf kunnen aanpassen. Een vernuftig bouwsysteem met in elkaar passende blokken zou het mogelijk maken een coupé te veranderen in een cabrio en een berline in een break. Een facelift zal je gewoon kunnen bestellen via de Lego-webshop. Herstellingen worden kinderspel en maken garages overbodig.
Productie in België?
Onlangs maakte Lego bekend dat de plannen om een attractiepark te bouwen in de Waalse industriestad Charleroi geschrapt werden, nu wordt ook duidelijk waarom ze die beslissing namen. De voormalige Caterpillar-site die tegen 2027 omgevormd zou worden tot Legoland Benelux, wordt immers de productiesite voor de elektrische modellen. De financiering blijft hetzelfde: het project kost om en bij de 400 miljoen euro, waarvan de Waalse overheid 100 miljoen voor zijn rekening zou nemen om de lokale werkgelegenheid een boost te geven.
De enorme fanbasis bij jong en oud heeft alvast voor een vliegende verkoopstart gezorgd, want de eerste reacties zijn overweldigend. Na enkele minuten heeft Lego de preregistraties voor hun eerste elektrische model - de Lego City EV - noodgedwongen moeten sluiten, omdat de applicatie dreigde te crashen. Daarom worden de eerste 100 First Edition-exemplaren verloot onder de 1.052.023 gelukkigen die wel op tijd waren om hun naam en duizend euro achter te laten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!