Even terugspoelen naar 2010. De bij Ferrari weggeplukte Dany Bahar lanceerde een ambitieus vijfjarenplan dat Lotus in een volwaardig sportwagenmerk zou veranderen middels een modellenstrategie die naast de Elan en de Elite ook de Esprit zou reanimeren. Er werden zelfs een heleboel realistisch ogende conceptstudies op de wereld losgelaten. Maar daar kwam uiteindelijk niets van in huis. Bahar werd in 2012 ontslagen, waarna Lotus geen woord meer repte over een eventuele comeback van de Esprit.
Intussen zit Lotus in de portefeuille van Geely, de Chinese groep waartoe ook Volvo, Polestar en Lynk&Co behoren. En die boeren goed, momenteel. Zo goed dat ze naar Aston Martin, Ferrari en McLaren durven kijken. Bahar is intussen geland bij Ares Design, bekend van zijn moderne interpretaties van klassieke Ferrari-modellen en van extraverte ombouwprojecten.
Project Omega
Geely onderzoekt de mogelijkheden van een elektrische sportwagen, die de comeback van de Lotus Esprit zou kunnen inluiden. En het blijft niet bij enkel denkwerk, want onder de projectnaam Omega zouden een heleboel Lotus-ingenieurs intussen aan het experimenteren zijn met een lichtgewicht platform, met slimme batterijen en met een elektrisch aandrijfgeheel. Er worden zelfs een aantal cijfertjes genoemd: de hypercar moet minstens 1.000 pk ontwikkelen en mag 2,2 miljoen euro kosten. Tegen 2020 zou er een productie van 500 exemplaren opgestart worden.
Hoe Lotus die elektrische hypercar gaat rijmen met het lichter-is-beterprincipe van de legendarische Colin Chapman, moet nog blijken. Want accu's zetten een heleboel gewicht op de schaal. Nu goed, eerst zien en dan geloven. Want de comeback van de Lotus Esprit is ons intussen al tientallen keren beloofd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!