Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Stopt Mercedes met breaks?

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-01-2022

Mercedes zou weleens de eerste constructeur kunnen zijn die vanaf 2030 geen stationwagens meer in zijn gamma aanbiedt, waarbij de E-Klasse Break als laatste zal overblijven.

Het Mercedes-gamma zal tegen 2030 wellicht geen enkele stationwagon meer tellen. Dan staat de vernieuwing gepland van de E-Klasse, die als laatste met zo’n koetswerkvariant in de catalogus van het merk met de ster zal staan. De eerste break die verdwijnt, de Mercedes CLA Shooting Brake, wordt in 2025 niet vernieuwd, gevolgd door de C-Klasse Break en ten slotte dus de E-Klasse Break aan het einde van het decennium. Dat besluit is het gevolg van een rationalisering die de kosten van de ontwikkeling van platformen voor elektrische modellen moet compenseren.

>> Lees ook – Mercedes wil af van manuele versnellingsbak

SUV-sedan

Mercedes is er zich echter van bewust dat de stationwagen nog steeds een zekere aantrekkingskracht uitoefent op een deel van zijn cliënteel en overweegt verschillende alternatieven om deze klanten in zijn rangen te houden. Een van de opties die worden overwogen, is een luxueuze SUV-sedan die de voordelen van een SUV zou combineren met het design van een sedan. Na de SUV-coupé dus de SUV-sedan, waarvan de ‘hoge’ architectuur de integratie van batterijen bevordert.

>> Lees ook – Mercedes C 300 d Break – Gedetailleerde Wegtest AutoGids

Definitieve beslissing?

De vraag is of dit besluit onherroepelijk is. In absolute cijfers klopt het dat de mensen die beweren van (shooting) breaks te houden, talrijker zijn dan zij die daadwerkelijk een bestelformulier voor dit soort carrosserie ondertekenen. Het argument dat de vorm niet geschikt is voor een elektrische auto, is echter misleidend en gaat niet op. Als je een 'klassieke' elektrische berline kunt maken, kun je hetzelfde doen met een stationwagen zonder dat het een SUV wordt. Kijk maar de Porsche Taycan Sport Turismo bijvoorbeeld.

Bovendien zal een break altijd een interessantere SCx-waarde kunnen voorleggen dan een SUV, zelfs bij eenzelfde Cx. En dat heeft natuurlijk een positieve invloed op het verbruik. En daar komt nog bij dat een break over het algemeen lichter is dan een overeenkomstige SUV. Anderzijds brengt de verkoop van een stationwagen minder geld op dan de verkoop van een SUV in hetzelfde segment... en dat is natuurlijk een overtuigender argument om het einde van de stationwagen in het gamma van een constructeur te rechtvaardigen…

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten