Eerst het belangrijkste nieuws. Achterin ligt een evolutie van de atmosferische 4 liter-krachtbron uit de 991 GT3, met een rode zone die op 9.000 opm ligt. Porsche zegt niets over het vermogen van de boxermotor; maar we gokken op een 510 pk (zoals in de 991 Speedster). Er zullen twee schakelopties zijn: een manuele zesbak en een gerobotiseerde PDK-zevenbak met dubbele koppeling. In tegenstelling tot de PDK-8 van de andere 911-modellen, zal je ook via de pook van versnelling kunnen wisselen.
Ringmeister
Het koetswerk wordt gedicteerd door de aerodynamica, met een nieuw spoilerconcept dat meer downforce generereert zonder aan de topsnelheid te raken. De 992-generatie van de GT3 blijft de centrale einddempers trouw, maar de uitlaatlijn weegt wel minder. Om het gewicht verder te drukken, doet het uitgeklede interieur het met uit carbon opgetrokken kuipjes, minder geluidsisolatie en lichter glas (zoals dat reeds op de RS-modellen gebruikt werd). De tellerpartij krijgt een speciale trackmodus en een nieuwe versnellingsbakindicator, die duidelijk aangeeft wanneer je best van verzet wisselt.
Hoewel de nieuwe 911 GT3 groter is dan zijn voorganger, weegt hij ongeveer evenveel: reken op een dikke 1,4 ton (rijklaar). Het chassis is dat van de 992-generatie gaf de Porsche-ingenieurs extra mogelijkheden, waardoor er sprake is van een nagelnieuwe vooras en een zwaar gemodificeerde achteras. Vooraan staat deze Porsche op 20-duimsvelgen, achteraan liggen er 21-duimers. De banden worden breder en de remmen groter. Porsche belooft kanonchrono's op de Nordschleife van de Nürburgring.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!