Porsche heeft nooit neen gezegd tegen wat goed bedoelde elekrohulp. Denk maar aan de Lohner-Porsche Semper Vivus, 's werelds allereerste hybride die in productie was van 1900 tot 1905. Of recenter aan de hybride versies van de Cayenne en de Panamera. Aan de experimentele Boxster E en aan de overmijdelijke 918 Spyder. Aan de 919 Hybrid waarmee ze de 24 Uur van Le Mans drie keer wonnen. Aan de 99X Electric, waarmee ze het Formule E-kampioenschap beslechten. En natuurlijk aan de Taycan.
Maar waar blijven die geëlektrificeerde versies van de Porsche 911?
Als het van Porsche-baas Frank-Steffen Walliser afhangt, laten zowel de elektrische als de hybride 911 nog zo lang mogelijk op zicht wachten. De Porsche 911 zal sowieso het laatste model van de line-up zijn die de klassieke verbrandingsmotor overboord gooit, maar dat zou niet voor 2030 gebeuren. Daarin wordt Walliser bijgetreden door Michael Mauer, een van de hoofdingenieus van de Duitse constructeur. Die omschrijft elektrische supersportwagens als doodsaai en loodzwaar, eigenschappen die haaks staan op wat een Porsche 911 eigenlijk wil zijn.
En de 911 e-Hybrid?
De geruchten gaan al een tijdje. Naar het voorbeeld van de Cayenne en de Panamera zou ook de 992-generatie van de Porsche 911 een hybride variant verwelkomen. En die zou nog krachtiger worden dan de onlangs voorgestelde Turbo S, nochtans goed voor een piekvermogen van 650 pk voor een maximumkoppel van 800 Nm. Dat werd gezegd door zowel ceo Oliver Blume als door August Achleitner, dat man die intussen opgevolgd werd door Frank-Steffen Walliser. Maar ook die zou dus on hold gezet zijn en pas zijn intrede doen op de volgende 911-generatie, die pas in 2026 verwacht wordt.
Bron: AutoCar
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!