Waar de huidige generatie Toyota Mirai vooral lijkt op een nog excentriekere Prius, gooit deze tweede generatie het over een andere boeg. Hij staat op het platform van de Toyota Crown en Lexus LS en is dus een pak ruimer en luxueuzer geworden dan zijn voorganger, terwijl zijn design meer dat van een klassieke berline benadert. De aandrijving gaat nu via de achterwielen, terwijl Toyota een toename van 30% belooft voor het rijbereik. Een precies cijfer kenden we nog niet, maar dankzij een eerste test van enkele Japanse journalisten komen er nu meer details naar boven.
850 km
Volgens de filmpjes van Lovecar TV en clicccar TV op YouTube zou de tweede generatie Mirai een rijbereik van 850 km halen uit één volle tank waterstof. Dat is 300 km meer dan de NEDC-range van de huidige Mirai, al zou dit volgens de Japanse JC08-test zijn, die iets strenger is dan NEDC, maar minder streng dan de WLTP. Toch zouden we richting een WLTP-range van 800 km kunnen gaan, wat de range anxiety door het zwakke aanbod van waterstofstations enigszins zou kunnen wegnemen.
Verder leren we dat de nieuwe Mirai een 180 pk sterke elektromotor krijgt en het totale gewicht ongeveer 1.900 kilo bedraagt. Voldoende voor correcte prestaties, maar een sportieveling wordt het beslist niet. De topsnelheid zou ongeveer 175 km/u bedragen, terwijl de 50:50-gewichtsverdeling tussen de twee assen voor een goede wegligging moet zorgen. Het is nog even geduld voor de officiële onthulling, maar fleet.be zegt wel al de vanafprijs te kennen van de tweede Toyota Mirai: die zou 62.340 euro bedragen, een dikke 17.000 euro minder dan zijn kleinere voorganger!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!