Terwijl Apple nog de boot afhoudt of het nu een autoconstructeur wil worden, of toch een leverancier van autosoftware, twijfelen zijn Aziatische concurrenten niet en lanceren ze hun eerste elektrische modellen. Na Sony en Huawei is het aan de Chinese reus Xiaomi om zijn eerste EV te lanceren.
LEES OOK Xiaomi mikt op 10 miljoen wagens per jaar
De productie zou pas in de eerste heft van 2024 van start gaan, maar er zijn al beelden uitgelekt op het internet van het design van deze Xiaomi MS11. Ze tonen een ranke sedan met inspiratie van de Amerikaanse en Europese maatstaven in deze klasse. De technologie zal echter 100% Chinees zijn.
Inspiratie van McLaren, Porsche en Tesla
Met een eerste blik op de uitgelekte beelden van de Xiaomi MS11, zien we een berline met een coupéprofiel waarvan de algemene volumes en glasoppervlakken doen denken aan de Tesla Model 3 met een Porsche Taycan-sausje, vooral aan de flanken net achter de voorwielen. Over het algemeen is het een design met veel gladde oppervlakken en vloeiende vormen, wat een elegante dynamiek geeft. De verzonken deurgrepen benadrukken de focus op een uitgekiende aerodynamica, terwijl de bovenkant van de voorruit is voorzien van een LiDAR-systeem.
De voorkant doet zelfs denken aan een McLaren, met zijn haaiachtige snuit en het samenspel tussen de voorlichten en de luchthappers. We zouden het algemene design geslaagd, sober en evenwichtig durven noemen. Het formaat lijkt gelijkaardig aan dat van de Tesla Model 3, al kennen we nog geen cijfers over de afmetingen en specificaties van deze Xiaomi MS11.
Chinese technologie
Hoewel de styling aansluit bij de Westerse trends, komt de technologie natuurlijk vooral uit China. Zijn technische basis kennen we nog niet, maar het zou kunnen dat Xiaomi zijn eigen platform heeft ontwikkeld, dat flexibel is en compatibel zou kunnen zijn met zowel 400- als 800-voltbatterijen. We weten al dat Xiaomi zijn eigen elektromotoren zal bouwen en een beroep zal doen op Chinese batterijleveranciers. Dat zou CATL kunnen zijn, of de fameuze Blade-pakketten van BYD.
Xiaomi heeft natuurlijk ook zijn eigen software ontwikkeld voor zijn eigen auto, of het nu om het infotainmentsysteem gaat of om de rijhulpmiddelen. Al weten we nog niet wie het LiDAR-systeem heeft geleverd en of het softwaregedeelte daarvan rechtstreeks van Xiaomi komt, of zoals bij Volvo van de leverancier van de hardware.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!