Het elektrische rijbereik van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid bedraagt 75 kilometer. Toch als je het WLTP-cijfer neemt, want in de praktijk geraakt een PHEV zelden aan dat officiële cijfer. Toch slaagde de Israelische start-up Electreon erin om 1.943 kilometer af te leggen op enkel stroom en dat zonder onderweg de Toyota onderweg aan de laadpaal te hangen.
Electreon brak het "het wereldrecord elektrisch rijden zonder opladen"op een ovalen testpiste in de buurt van de Israelische hoofdstad Tel Aviv. Daarbij werden 55 bestuurders ingeschakeld, die achtereenvolgens het stuur van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid namen. Een dikke 100 uur later hadden ze 1.942,6 elektrische kilometers, zonder interventie van de benzinemotor en zonder hulp van een stekker.
Draadloos opladen
Het is geen toeval dat Electreon geen 100% elektrische auto met een dikke batterij koos voor dit wereldrecord, maar een plug-inhybride SUV met een compact accupakket. Die van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid heeft een capaciteit van slechts 18,1 kWh. Want dat is het statement dat Electreon met dit wereldrecord wou maken: dat je dankzij hun technologie geen EV's met grote, dus zware en dure batterijen nodig hebt om ergens te geraken.
Tijdens het zetten van het nieuwe wereldrecord voor elektrisch rijden zonder opladen, verbruikte de Toyota 241,7 kWh per 1.942,6 kilometer. En dat werd mogelijk gemaakt dankzij de draadloze oplaadtechnologie van Electreon, die de batteriijen onderweg bijladen kon. En zo zet de wetenschap een nieuwe stap naar de inductiesnelwegen waarmee verschillende bedrijven momenteel experimenteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!