Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Titels en records / Deze Toyota RAV4 PHEV heeft een elektrisch rijbereik van bijna 2.000 kilometer

Geschreven door Klaas Janssens op 30-05-2023

Deze door Electreon ingezette Toyota RAV4 Plug-in Hybrid heeft 1.943 kilometer gereden op elektriciteit alleen en dat is goed voor een nieuw wereldrecord, want dat gebeurde zonder onderweg bij te laden.

Het elektrische rijbereik van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid bedraagt 75 kilometer. Toch als je het WLTP-cijfer neemt, want in de praktijk geraakt een PHEV zelden aan dat officiële cijfer. Toch slaagde de Israelische start-up Electreon erin om 1.943 kilometer af te leggen op enkel stroom en dat zonder onderweg de Toyota onderweg aan de laadpaal te hangen. 

Electreon brak het "het wereldrecord elektrisch rijden zonder opladen"op een ovalen testpiste in de buurt van de Israelische hoofdstad Tel Aviv. Daarbij werden 55 bestuurders ingeschakeld, die achtereenvolgens het stuur van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid namen. Een dikke 100 uur later hadden ze 1.942,6 elektrische kilometers, zonder interventie van de benzinemotor en zonder hulp van een stekker.

Draadloos opladen

Het is geen toeval dat Electreon geen 100% elektrische auto met een dikke batterij koos voor dit wereldrecord, maar een plug-inhybride SUV met een compact accupakket. Die van de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid heeft een capaciteit van slechts 18,1 kWh. Want dat is het statement dat Electreon met dit wereldrecord wou maken: dat je dankzij hun technologie geen EV's met grote, dus zware en dure batterijen nodig hebt om ergens te geraken.

Tijdens het zetten van het nieuwe wereldrecord voor elektrisch rijden zonder opladen, verbruikte de Toyota 241,7 kWh per 1.942,6 kilometer. En dat werd mogelijk gemaakt dankzij de draadloze oplaadtechnologie van Electreon, die de batteriijen onderweg bijladen kon. En zo zet de wetenschap een nieuwe stap naar de inductiesnelwegen waarmee verschillende bedrijven momenteel experimenteren.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten