Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Titels en records / Geen enkele elektrische auto rijdt verder op een batterijlading

Geschreven door Steven Appelmans op 21-08-2024

Het duo Kevin Booker en Sam Clarke legden 916,74 kilometer af op de volle batterij van een Ford Mustang Mach-E, goed voor een wereldrecord.

Britten Kevin Booker en Sam Clarke zijn specialisten in zoveel mogelijk kilometers uit een volle batterij halen; ieder afzonderlijk hebben ze al menig wereldrecord hypermilen op hun naam staan. Daar kwam er recent nog eentje bij: met een Ford Mustang Mach-E legden de heren eind juli gezamenlijk 569,338 mijl af zonder bij te laden. Omgerekend geeft dat 916,74 kilometer, genoeg voor een Guinness World Record.

Ford Mustang Mach-E Hypermile

Hoezo, er zijn ondertussen toch EV’s die vlotjes de 1.000 kilometer passeren? Jawel, maar ofwel zijn die modellen het experimentele stadium nog niet voorbij ofwel valt die claim moeilijk te staven. Dat laatste valt Booker en Clarke niet aan te wrijven. Hun trip is meticuleus gedocumenteerd met videomateriaal, kilometertellerafschriften en gps- en batterijdata. 

Ford Mustang Mach-E Extended Range RWD

Nog opzienbarend is dat beide heren dat record hebben gereden met een standaard-Mustang Mach-E Extended Range RWD. Nu ja, 100 procent standaard was de Ford niet, want in plaats van op de gebruikelijke negentienduimvelgen stond hij op achttienduimers, geschoeid met Bridgestones met lage rolweerstand (de bandenfabrikant was een van de medeorganisatoren van deze recordtrip).

LEES OOK Ford Mustang Mach-E krijg elektrische Rally-versie

Officieel haalt de Mustang Mach-E Extended Range RWD – met een enkele motor op de achteras en een batterij van 91 kWh – een WLTP-rijbereik van 600 kilometer en verbruikt hij 17,3 kWh/100 km. Booker en Clarke deden tijdens de recordpoging bijna de helft beter (9,9 kWh/100 km), waardoor de Ford ook een heel stuk verder de verschillende Britse Shires kwam door spartelen dan voorspeld.

LEES OOK Onderzoek toont EV's met grootste rijbereik en snelste laadcapaciteiten

Saillant detail: beide heren wisten nog 34 kilometer af te leggen met een weergegeven batterijpeil van 0 procent op de boordcomputer. Met hun 916 kilometer geven de Britten het Zeekr Autonomous Driving Team het nakijken. Tot nu waren de Chinezen namelijk de trotse eigenaar van de langste EV-rit op een lading: hun Zeekr 001 hield het 907,623 kilometer vol.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten