Terwijl Toyota zijn GR Corolla in de schijnwerpers heeft gezet, zit zijn rivaal, de Honda Civic Type R, in de laatste fase van zijn ontwikkeling met het oog op een officiële presentatie later dit jaar. Maar Honda's compacte middenklasser op steroïden is niet van plan om met zich te laten sollen en start de sport- en marketingoorlog met de aankondiging van een nieuw record voor voorwieltrekkers op het circuit van Suzuka, waarmee hij dat van de vorige Civic Type R GT Limited Edition met bijna een seconde verbetert!
Met de elfde generatie Honda Civic komt de zevende iteratie van zijn sportieve variant: de Type R. Een Honda Civic in krijgerskleren die voor het komende modeljaar een beetje is afgezwakt qua uiterlijk, maar niet qua prestaties. Dat is althans de boodschap van Honda, dat een video deelde waarin het nieuwe ronderecord voor een auto met voorwielaandrijving op het snelle en technische circuit van Suzuka in Japan te zien is. Met een tijd van 2 minuten 23 seconden en 120 duizendsten was de aankomende Civic Type R 873 duizendsten van een seconde sneller dan de vorige recordhouder. Dat was de laatste versie van de uitgaande Civic Type R, de GT Limited Edition.
>> Lees ook – Het verhaal van Audran - Honda bereidt een nieuwe Civic Type R voor
De nieuwe Honda Civic Type R behoudt de drievoudige uitlaat van zijn voorganger, maar krijgt een meer consensueel profiel en een meer ingetogen voor- en achterkant. Een enorme achterspoiler zal nog altijd van de partij zijn, maar deze keer zal hij worden gemonteerd op dunnere, minder ‘tuningachtige’ steunen. Onder de motorkap zal nog steeds de drukgevoede tweeliter-viercilinder die in de vorige generatie 320 pk en 400 Nm leverde, worden gebruikt zonder elektrische hulp. Ter herinnering: de Honda Civic van de elfde generatie wordt in het najaar van 2022 op de Europese markt verwacht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!