Autoconstructeurs blijven elkaar het leven zuur maken op de beroemde Nordschleife. Op 3 april jongstleden klopte een ontwikkelingsprototype van de Honda Civic Type R het meest recente ronderecord op de Nürburgring, dat in handen was van de VW Golf GTI Clubsport S (7 min 47). Hij verslond het Duitse circuit in 7 min 43,8 seconden. De Japanse constructeur benadrukt dat het recordexemplaar erg dicht bij de productieversie ligt.
Bijna 7 seconden
De vorige Civic Type R kaapte het record voor voorwielaandrijvers op de ‘Ring al in 2015 (7 min 50,63) al van de Renault Mégane RS Trophy R met zijn 7 min 54,36. De nieuwe generatie doet nu dus nog veel beter. In vergelijking met zijn voorganger heeft hij 10 pk meer (320 pk) met een ongwijzigd koppel van 400 Nm. Hij is ook 16 kilo afgeslankt en heeft tegelijk een 38 procent grotere structuurstijfheid. De nieuwe meerarmige ophanging stabiliseert de auto nog beter bij het remmen en vermindert rolneigingen, zodat de coureur bochten nog zelfzekerder kan aanvallen.
Gestript
Daar moet nog aan worden toegevoegd dat de auto naast de verplichte rolbeugel ook zonder achterbank en infotainmentsysteem reed. Hij stond op racebanden, maar dan wel straatlegale exemplaren. Het is ook belangrijk om te vermelden dat het circuit sinds zijn vorige record werd opgefrist. Maar dat heeft hem er niet van weerhouden om de VW Golf te vernederen, die zijn record ook al na de herstellingswerk van de baan heeft gevestigd… De Honda Civic Type R komt deze zomer op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!