Het ethanolprototype Ecomotion van de Haute-Ecole de la Province de Liège eindigde tweede in zijn categorie tijdens de dertigste editie van de Shell Eco Marathon, die van 21 tot 24 mei plaatsvond in Rotterdam. De auto met startnummer 120 werd ontworpen door leerlingen en is gemaakt van koolstofvezel, met veiligheidsbeugels van aluminium. In de categorie Alternatieve brandstof heeft hij 1.258 kilometer gereden met één liter ethanol. Winnaar in de categorie was het Spaanse team UHM, met 1.496 km/l. In een andere categorie wist het Franse team Microjoule-La Joliverie 2.584 kilometer af te leggen op slechts één liter aardgas, terwijl het Nederlandste team Eco-Runner Delft 1.227 kilometer aflegde met een kubieke meter waterstof. Bij de diesels liet het Franse IUT GMP Valenciennes 1.323 kilometer optekenen en bij de benzinemotoren legde het team TED 2.308 kilometer per liter af. Het elektrische prototype van het Duitse Tufast Eco Team reed 863 kilometer met 1 kWh.
Bij de 'city'-conceptcars, die wat meer op een gewone auto lijken, wisten nog twee Belgische teams een goede plaats in het klassement van hun categorie te veroveren. UMonster Team van de Faculté Polytechnique Umons eindigde als vierde met een benzinemotor en 204 km/l, waar de winnaar, het Franse Lycée Louis Delage, 517 km/l haalde. Het ULG Eco Team van de universiteit van Luik eindigde als vijfde in de elektrische categorie, met 121 km/kWh. De winnaar in die categorie haalde 309 km/kWh. Bij de alternatieve brandstoffen was de beste score die van het Deense DTU Roadrunners, met 665 km/l. Bij de diesels haalde het Duitse Schluckspecht 313 km/l. Ook het Franse La Jolivery Politech Nantes haalde 313 km, maar dan met een kubieke meter waterstof.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!