Het heeft 2 jaar geduurd, maar Tesla heeft eindelijk het ronderecord voor productie-EV's kunnen afpakken van Porsche. Nadat een vroeg prototype van de Tesla Model S Plaid in 2019 al wat rondjes reed in een poging de 7'42"34 van de Porsche Taycan Turbo te verbeteren, heeft de productieversie van de snelle Model S nu een rondetijd van 7'35"579 geklokt. Volgens Elon Musk gaat het om een volledig standaard exemplaar, met zo te zien wel een kuipzetel voor de piloot om hem stevig vast te houden.
Onrustig
Tesla heeft ook een onboardvideo van de recordrit gepubliceerd, waarop we kunnen zien dat het geen pretje was voor de piloot om zo'n snelle tijd neer te zetten. De Model S Plaid lijkt niet erg stabiel, en de piloot lijkt continu stuurcorrecties te moeten maken om het beest onder controle te houden. Als we het vergelijken met de onboardvideo van de Porsche Taycan Turbo, zien we een veel vloeiender weggedrag. De Model S Plaid maakt vooral het verschil met zijn snelheid in een rechte lijn.
Binnenkort met circuituitrusting
Musk geeft trouwens nog aan dat zijn team nog een poging gaat doen met een Tesla Model S Plaid die uitgerust is met extra downforce, koolstofkeramirsche remmen en circuitbanden. Tesla gaat die accessoires echter niet zelf aanbieden, liefhebbers die met hun Tesla naar het circuit willen gaan, zullen dus terecht moeten bij specialisten als Unplugged Performance.
Zo snel als een RS3
Overigens zou Porsche nog eens haasje-over kunnen spelen, aangezien het in 2019 een record neerzette met een Taycan Turbo. Er is dus nog een Turbo S die nog wat sneller kan gaan... Met de tijd van 7'35"579 is de Tesla Model S Plaid trouwens ongeveer even snel als de BMW M5 Competition en de Audi RS3. De Porsche Panamera Turbo is zo'n 6 seconden sneller, de Mercedes-AMG GT 4-Door 63 S deed er in 2018 7'25"67 over.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!