BBR GTi is een Brits tuningbedrijf met meer dan 50 jaar ervaring, en de enige tuner die een door Mazda goedgekeurde turbokit had voor de oude MX-5. Voor de nieuwste MX-5 ND had BBR al een turbokit en een kit om tot 220 atmosferische peekaa's uit de tweeliter te halen, maar een compressorkit ontbrak nog. Tot nu.
228 tot 250 pk
De compressorkit is ontworpen voor de ND van voor 2019, dus de versie met 160 pk in plaats van 184 pk. Je kan kiezen voor twee vermogensniveaus. Om te beginnen is er Stage One, die het vermogen naar 228 pk en 280 Nm tilt. Dat is al voldoende om de sprinttijd van 0-60 mpg (0-97 km/u) in te korten van 7,3 tot 5,3 seconden! Naast de compressor zelf houdt Stage One ook een oliekoeler, aanpassingen aan de inlaat, allerlei nieuwe buizen en ook de aangepaste software voor de ECU in.
Wil je graag iets meer, dan is er ook Stage Two, die tot ongeveer 250 pk en 295 Nm gaat. Daarbij is vooral gewerkt aan een betere flow, zonder de motor extra te moeten belasten, door een nieuwe uitlaat te steken en optioneel nog een intercooler te plaatsen, die vooral van pas komt op het circuit.
Niet goedkoop, wel kwaliteit
De superchargerkit Stage One is te bestellen als doe-het-zelfkit voor 3.895 Britse pond (4.450 euro) exclusief de software, of 4.490 pond (5.125 euro) inclusief software. Stage Two kost 5.395 tot 5.990 pond (6.160 tot 6.840 euro). Of, als je in het VK woont, kan je het laten doen door de specialist zelf in Brackley, voor 300 tot 500 pond, afhankelijk van de kit. BBR geeft steeds een garantie van 1 jaar op zijn producten, dus over de kwaliteit heb je niets te vrezen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!